10 april 2018

Ord om Filmen om Fotografen

inspirerat av porträttör-porträttet
i Troells film Närvarande, denne Oddner
som jag komplett hade missat



ögonblickets boll
förskjuter ens uppmärksamhet

till eller ifrån
bestämda blicken

hos så kallad bohemisk perfektionist

världens möjligtvis vanligaste
fotograf Georg Oddner
så unikt enkel

likt en träsnidare
skarpt sensuellt
och omedelbart
arrangerar han miljoner sekunder
fram leendet

dessförinnan jazztrummis
talar om rytm
som ger varje motiv
eget liv

i en mångbottnad linje


samlar mellanrum

like Midnight in Moscow
on a clear New York Morning

jobbar i svartvitt
gubben djupt
utanför hotellet
försöker förstå färg

upptäcker balansens samband
mellan uppblandad egoism och
genuin nyfikenhet

på allt från paraply via krig
till kalenderkvinnor och
torkat klorofyll


där orden kommer sedan
eller innan

medan under tiden
blott intuitivt
överraskande sig

och till sist titeln

klar med klarinetterna




[inräknas såsom Myra 5 : Mosaik 10]


0W0

Inga kommentarer: