20 april 2018

Duett # 14 : för Tvärflöjt o Blockflöjt



Blockflöjt : Godmorgon där, du ihåliga!

Tvärflöjt : Hallå hallå!!

Blockflöjt : Och nu känns det som april spirar i min benpipa!

Tvärflöjt : För våren är här igen! Har du rest dig ur brädhögen?

Blockflöjt : För att slippa lägga mig har jag varit uppe sedan september, en hel oktav snart!

Tvärflöjt : Har själv byggt ihop fågelholkar till en hel hotellkorridor....

Blockflöjt : Hör det! De har blandat in bossa nova i barock-konserten!

Tvärflöjt : De små gynnarna behärskar fler stilar än jag kunnat föreställa mig?!

Blockflöjt : Härmas gör man bara! Borra på! Ge mig ännu ett B!

Tvärflöjt : Behöver du någon ton att luta dig emot?

Blockflöjt : Jo, börjar nog bli gammal och ringrostig i telefonluren!

Tvärflöjt : Jamen jisses! Du liknar ju min gamla musiklärarinna!

Blockflöjt : Jazzå! Märkligt ja, det kan faktiskt röra sig om mig?!

Tvärflöjt : Fortfarande minst lika ungdomlig som vi trots allt tyckte...

Blockflöjt : Ni måtte nu befinna er i samma ålder som jag gjorde då?!

Tvärflöjt : Javisst, du har lika vågigt hår som någonsin!

Blockflöjt : Och jag känner igen dig! Vad sa du du hette sa du?

Tvärflöjt : Det sa jag aldrig, och än mindre sjöng!

Blockflöjt : Hmm...

Tvärflöjt : Lyckan är ett tillfälligt tillstånd - låter sig ej fångas så lätt!

Blockflöjt : Låter så svävande lätt när du säger det...

Tvärflöjt : Dina glasögon ser dock lika glada ut som förut!

Blockflöjt : Och hur kan du höra det, mitt lilla väsen?! Med klaffar för hålen....

Tvärflöjt : Finns likafullt ett samba-band mellan Bacharach och barkarollerna!!

Blockflöjt : BACH är källan bakom dem alla!

Tvärflöjt : Äsch, solglimtar genom duggregn är vida äldre... och skönaste vädret i världen!

Blockflöjt : Silverfiskiga flygfän lever väl på högre radiovågor och tv-satelliter från långt efter min tid...?

Tvärflöjt : Nöjt mig med förtryckta speldoserullar kunde jag gärna gjort än idag!

Blockflöjt : Ödmjukt, men blir ändå bäst när man försöker tolka noterna?!

Tvärflöjt : Själva ansträngningen ger god klang i ens lekamen, menar du?!

Blockflöjt : Både begränsandet och frihetskampen skapar balanserade barn, njo!?!

Tvärflöjt : Har legat inlindad i kassetter och kastats omkring bland disketter också....

Blockflöjt : Oerhörda erfarenheter!

Tvärflöjt : Inget emot ditt register!

Blockflöjt : Mindre men djupare? Kort histo-hoho-ria...

Tvärflöjt : Längre än ugglorna kan föreställa dig!

Blockflöjt : Egentligen trollslända med bockfot?

Tvärflöjt : Blott en förevigt fladdrande människa!

Blockflöjt : Och nu står du här på torget och ska köpa stenkakor ur brödbutiken?!

Tvärflöjt : Hinner ingalunda! Ska flyga med bussen nu...

Blockflöjt : Vi hörs väl?!

Tvärflöjt : Vi syns nog?!



0W0

Inga kommentarer: