direkt inspirerad av "The Color of Pomegranates", klassisk armenisk film om
poeten Sayat-Novas värld med bildliga scenerier utan dialog.
"Varför?"-frågorna uttrycker här barnslig förundran o nyfikenhet
(varken kritiska fördömanden eller komplett oförståelse).
i kapitel 1
Varför får fruktsaften färga skynket?
Varför trampar man på vindruvorna?
Varför är det oväder?
Varför tycks hela väggar vara byggda av böcker?
Varför är man så mån om(?) att pressa ut regnet ur böckerna?
Varför skulle de ignoranta styra världen om det inte fanns några
skrivna ord?
Varför står så gott om stegar resta mot väggen, när bara en leder
upp till fönstergluggen?
Varför ligger alla böckerna på taket, dessutom uppslagna?
Varför sträcker pojken också ut sig däruppe?
Varför tvättar de mattor med fötterna och händerna?
Varför är tuppen närvarande vid garnfärgandet?
Varför dyker plötsligt en "korsfäst" person upp på husfasaden?
Varför har stenkullarna märkliga fönster inbyggda i sig?
Varför trampar man på någon som massage?
Varför är blott ena bröstet täckt av en snäcka?
i kapitel 2
Varför övertar poeten instrumentet av sig själv?
Varför är han äldre nu?
Varför häller han "snö" på instrumentet?
Varför bär ynglingen höga mössor och struthattar i såväl svart som
vitt?
Varför har han någon sorts turkos i ringen?
Varför bär kvinnan sin ring utanpå handsken?
Varför ser det ut som om(?) de drar i en magisk marionettråd?
Varför roterar en kerub i spegeln bakom?
Varför häller han skålarnas innehåll i duken?
Varför håller hon en snäcka över ena bröstet?
Varför plockar de av sig ringarna?
i kapitel 3
Varför bollar de med ett guldklot?
Varför faller en ihop fastän skottet skjöts åt annat håll?
Varför håller prinsen(?) en påfågelnäbb i munnen?
Varför "healar" de en docka?
Varför omvandlas texten till sotflagor?
Varför har det vita floret eratts av ett rött och ett svart nu?
Varför spelar samma skådespelerska flera kvinnor?
Varför sitter två påfåglar i fönstren?
Varför har den trummande jokern horn?
Varför täcker kvinnan blott ena bröstet med guldskålen?
Varför hänger en vågskål invid de trummande händerna?
Varför dansar man bland en hel fasad av hängande mattor?
i kapitel 4
Varför klär två svarta munkar av den röde?
Varför kan det inte bli något förfall ifall man skapar vägledd av
anden?
Varför tuggar alla männen granatäpple utom en i kanten?
Varför håller poeten den uppslagna skriften vänd mot kameran?
Varför glider man ned i hål med ljus i hand?
Varför sägs vigseln ske mellan Adam och Eva?
Varför skall benen nu bli EN lekamen?
Varför har man klätt getternas horn i något rosa tyg?
Varför har tanterna "distribuerat till sju platser"?
Varför gör man så mycket noggrant arbete med att hugga en grav?
Varför sjunger barnen under en duk som ansiktena sticker upp igenom?
Varför släpper man in hundratals får till den dödes bädd?
Varför står fåren sedan i trappan?
Varför görs ett klipp där mattbonaden plötsligt hänger annorlunda?
Varför blir åsnan av en annan färg?
Varför byter hon sin egen manteldräkt mot mattbonaden?
Varför kramar hon om poeten med han roterar en mattbonad, så att det
liknar balett?
Varför faller två käppar mot marken?
Varför är alla dessa frågor inriktade på blott de fyra första
kapitlen?
Varför har jag inte tid och ork att fortsätta fråga på de fyra
följande kapitlen omgående?
wWw
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar