12 mars 2013

omTrollade Låttexter via De Tolv Lärodjuren

Remix av mina texter som fordom förvandlade andras musiktexter



1

Älva Älgskogs instruktion

Mina älskade lärodjur! Ni skola nu göra ännu en remix av sånt som denna människa har skrivit. Materialet vi ger oss på denna söndag består av musiktexter.

Närmare bestämt är de inga musiktexter alls, blott omvandlingar av befintliga musiktexter. Det rör sig sällan om översättningar, oftast om förvrängande experiment som skribenten ägnat sina tangenter åt. De tillkom i huvudsak för tre-fyra år sedan. Då skedde det mest under inflytande av lindansöser, elefantasier, mörka clowner, lättsamma spöken och naturligtvis älvor i överflöd. Ni kan hitta avsnitt såväl inomhus som utomhus, i slottet och skogen eller helt andra ställen.

Tolv rader bör var och en plocka fram (minimum fyra, maximum tjugo). Vi pusslar nu ihop valda bitar till ett ytterligare omvandlat universum. Ni får dessutom helst ändra om en smula i utsnitten. Huruvida ni uppbådar någon ny helhet eller bara ett brokigt collage återstår att höra. Färgar ni av er på varann eller följer djupt egna spår...?

Huvudsaken är emellertid att ni bidrar till att utplåna den glömska som författaren alltmer hyser inför vad han egentligen har hittat på. Inspirationskällorna skola härmed också angivas i form av bakomliggande låt.






2

Krabba Kabbalah
speglar

Hide in Your Shell av Supertramp



Ve

Gömd i ditt skal
medan världen knackar och lockar dig till dans
Leder till vad?
gör varje stad en smula närmre

Fé eller faun
- var din resa het som gav dig iskall blick?
Dold bakom glas
mörkar din bas men spelar joker


Öv 1

För skrämmande
att lyssna på en främling
För ung och stolt
att släppa skönt var hämning
Du väntar på
en spegel som förstår dig

Öv 2

I din byrå bor demoner
som du skriver tills de hånler
Tror att livet spelar falskspel
Svartpjäs schackar svartpjäs
Håll hårt i hästen - bli kung inatt!







3

Hare Rama speglar

Saga av Alf Hambe



Från vart och ett av trappans trenne steg
där går en häst
och spelar dragbasun åt varsitt håll


Om strax en organist
kan kompa liksom sist
då flyger tvenne hästar, men den tredje tiger still


Och framåt över åkerfält och kullar
där rullar tältet in i dimmans skog
Till sist har bästa hästen fått prinsessan
att visa sina trick; de trollar nog






4

Merlina Hermelin speglar

Circus av Stina Nordenstam



Ve

Det tog tolv år att dansa hela linan ut
Sluka eld tog elva år
Börjar just att se publiken som sin vän
Hennes mor förevigt går och går

Öv

När trumman virvlar sitt preludium
mens hon ringlar rädd i trappans brant
då minns hon hur det känns just efteråt
när lyckan över stegen saknar kant

Re

Hon skall bli
den clown som stannar kvar sen ljuset släckts
Hon vill bli
den som blev framtrollad och kysst







5

Himla Humla speglar


Memory of a Free Festival (intro) av David Bowie


Ve

När barnen ifrån sommarns slut
samlades i fuktigt gräs
vi sjöng vårt liv och kände skorstenssmog
vila i vår hand
Det var England
Det var regelrätt naivt, paraboliskt

Öv

Å, vill fånga blott ett uns
av all extas som svepte fram den kvällen lång
Vill måla kärlek på en grå ballong

och flyga den mot högsta höjd
av alla höjder nånsin vi oss föreställt
från zenbuddhistens tält till forskningsfält


Vi scanna' skyn
med regnbågssyn,
såg rymdskepp likna flodhästar och flyn
Vi lyssna' tyst på venusälvors snack

(klev sen ner på elfenben från tornet
Någon blåste frälsningar ur hornet)

Kände bubblan sväva bort
och sprack







6

Björn "Getabocken" Berg speglar

Michael from Mountains av Joni Mitchell


Ve

Blod som brusar vin så sött,
i trosan blir blött
Knyter luvan upp

Smultron träs på tråd så lätt
som marionett
svävar draken bort


Öv

Där trollsländors surr smeker näckrosors bråddjup
hon minns mormors röst,
men hånglar tills ångesten släppt sina händer
om hårt spända bröst


Ve

Stryks så flickan av hans svans,
en gentlemans glans
Snart blir kjolen kort

Slukar jungfruns hull och hår
men upptäcker mätt:
Hon är hundra år!!


Öv

När gumman har fyllt rävens sötsug med klädtyg,
han grinar ej av lust
nej, irrar längs myren, spyr upp sagans safter
i osläckbar törst







7

Fårever Bäver
speglar

Forever Young av Alphaville



Ve

Vill vi dö unga - vill vi leva gamla?
Vår kraft är oändlig, fast vi ofta kan ramla
Sitter i ett timglas, spelar med laser
när Skywalker blir Stardust


Diggar du rosa - kan du bära brunt?
Syndar med synthesizer - frossar full blues?
Vad du än spelar blir snart till din roll
Varför välja håll?

Re

Ett gammalt barn
Låt mig förbli
ett gammalt barn
Vill du vilse gå i verkligheten?
Jag lever
förevigt ung.







8

Irene Reindeer speglar


Ripples (Gone to The Other Side) av Genesis


Ve

Älvor aldrig nånsin vill
försegla sagan, sätta punkten still.
Börjar om en gång till,

skjuter lock ifrån sitt skötes brunn


Öv

Ser ner - ser hon skrattande upp,
skakar loss sitt hår
som om hon vill
hans sol förvirra, liksom snö i april


Re

Drunknar, drunknar högt
Speglar stjärnhimlen snart
Seglar i bottenlös tjärn
Månskens myrmark mörk







9


Pescatore Scorpioni speglar

Love Calls You by Your Name av Leonard Cohen


Ve

Du trodde aldrig att det händer
med alla männ'skorna du blev...
din kropp vävd i legender
där apan satt och skrev


Var är du Julie? - Où est tu June?
Augusti linkar hem i Strindbergs gränd
Undrar ännu när mayaslöjan faller av
- kunde vi ha rest bort för längesen?!


Re

för här
just här

emellan clownen och maskens spruckna spår
emellan hatten och evigt oklippt hår
emellan spegeln och hjärtats sista sår
Emellan födelsemärket och en fläck
emellan världskartor på ditt fartygsdäck
emellan styrmän och dem som sprungit läck
nu igen
nu igen
Neptunus kallar dig sin vän






10


Ragnar Rådjur speglar

Dagboken av Owe Thörnqvist


Ve

Den andra som sa ja
var lilla Lislott
Hon såg ohyggligt bra
ut blott i brillor
Den tredje var Therése
med franska tungan
ty hon kysste honom innerligen, men
ville ha ungar

...

Och då han smakat snart
minst nitton-tjugo
Två systrar gjorde klart
med varsitt sug, jo!
Bror var därmed nöjd
och gick att ägna sig åt slöjd
Mens min inspiration
smög ut på bron...


epilog

Min första älva verkar bli den enda
Vi älskar tretton nätter på en enda kväll, ja
när ljusen ständigt vändas tändas händer
jag smeker hennes ändor en i sänder
(med tänderna så nära våra tänder)






11

Elof Elefant speglar

My Body is A Cage av Arcade Fire


Min kropp är en kartong
som hindrar mig dansa
med mitt hjärtas sol
kvar på tung predikstol

Jag spelar i salong
med tvivel och skräck
Spöket visar hål
men dom klappar ändå

Din kropp är en kokong
som hindrar dig flyga
med min fantasi
Om du vill blir du fri

Jag lever än en gång
Vi sår vad vi skördar
Här där rädslan styr kroppen
kan ej kärleken mördas


Jag går längs en perrong
en öppen korridor
men när jag kommer till dörren
har tåget just åkt






12

Skölda Skeppspadda
speglar

Sic Transit Gloria av Frida Hyvönen


Ve

Mot mig är månen ung
knappt hälften så klok
Bäst att hålla mig tillbaka
när jag trängs med min publik
För öppnar jag min bok
kommer allas blickar falla handlöst
hit


Öv

Vart fenomen
hör till ett av tre sken
Vi har skönt
Vi har fult
Vi har halvintressant
Min älskling, jag frukar
hur vi tillhör det sista
instängda mellan
allt vi aldrig vågar mista







13

Morgan Ormor speglar

Like A Prayer av Madonna


intro

Liv är mysterium
Alla måste va' sig själv
Jag hör dig kalla mig
och det känns som
hem

Re

När din röst mig bär
mot önskningarna här
mellan mina knän
ja, jag vill ta dig där!

Nattens första ljus
tänds i Jesus hus
likt en mystär
Du vet jag tar dig där!

Ve

Din röst så stor
just som en ängel viskar
Djupt ur mitt bröst
jag hör din röst
Känns som vingar...















wWw


Inga kommentarer: