4 mars 2013

Bergman önskar Musikantisk Musik


Först inser jag under mötet med Palme-filmen hur nära bekant denne entusiastiskt seriösa man egentligen var med Bergman m.fl. kulturmakare.

Sedermera fortsätter jag frossa i Palme-material över youtube (tänk att alla gamla valdebatter och mordspaningsreportage m.m. finns upplagda i dagens läge!)

för att strax börja scanna SR minnen osv efter djupare ingångar att ta med ut och lyssna igenom... ...men fastnar redan för lite Jörn Donner (som också var med och gav spännande iakttagelser i filmen).

podradio SR minnen

Under en gammal radiointervju med Bergman blir det extra intressant att följa hans motivering av låtval.

Ulf Elfving: "-Vi började den här andra akten av ditt framträdande i Efter Tre med att du fick önska en låt, och vi kan väl sluta på det sättet också - vad vill du höra?"

Ingmar Bergman svarar, med stundvis gott om pauser mellan de eftertrycksfulla orden:


"-Jag har en stor beundran för ABBA. Jag har ju ibland väldigt svårt för monotonin i popen och rocken, samtidigt som jag kan uppleva den som väldigt medryckande och väldigt stimulerande. Och jag kan förstå unga människor som känner denhär musiken som att den går in i deras inälvor.

Men sen finns det denhär... det musikantiska, som jag ofta tycker kommer på mellanhand, men som nästan alltid finns hos ABBA, att de tycker att det är roligt själva. Och de gör sin musik därför att de glädjer sig åt den och de tycker den är vacker och den utstrålar lust. Och särskilt då denhär lite melodiösa musiken de har gjort, till exempel dendär Thank You For The Music, den tyckte jag mycket om."






wWw

Inga kommentarer: