10 juli 2011

Träd som jag aldrig känt till så mycket om


Träd # 3 : Cedern


Ceder, A B Ceder!

Vi har vässat dina pennor
vid vår frökens kateder

och sedermera tuggat i oss
av kunskapens torra saft

ce derouler = utveckla sig (?)

Ett tu tre lär
du aldrig låta dig ihopvikas till nån massproducerad tetraeder

ty styv likt ett pilskaft
och stark som en kryddoft
bereder du vad kronan på verket mer än ved är

Se där!
ditt trä
förgyller ju de allra skönaste fasader
och hederliggör sedan
helt enkelt de mest beskedliga inredningar
du gren av ädelgran

i bibliska bergen
redan vid rötterna
växer du osedvanligt högt upp










Träd # 9 : Linden


Lind, du stora lilla lind
med dina hjärtinnerliga blad
i grönaste rodnad
finns du vid varannan grind
över varannan bänk
så vanligt utbredd att jag aldrig tänkt
och så sällan min kind känt
hur det är du
fröken Cecilia
från bohus till bauhaus
såväl som i finare sniderier
medan din sydligare syster
silverlinden
förmodas vara upphov till många humlors död
som inte märkt nån skillnad
mellan sött och söt
när de sugna spridit din nöt
och blommar minsann det gör du
fast först i juli
senare än alla andra fruntimmer här
skygg som en hind
så jungfrueligt trind
lindar jag dina hjärtans kvistar
om febriga fingrarna mina som du binder
till en inre vind
den sommarsnuviga torrhostan
eller dylikt hinder
som snart ditt blomstrande té förlöst










777

Inga kommentarer: