26 juli 2011

Aprikos Blues

Har aldrig riktigt gillat blues, men nu börjar jag hänga med i den långsamma galoppen...



A

Varje gång jag är i affären
blir det mer än bara mat

Varje gång i den ofantliga affären
handlar jag annat och mer än ren mat

-Vad är mat? undrar undulaten
Apan: -Allt som ryms på några fat!


B

Tog en burk med stora persikohalvor
och en liten aprikos

Jo, tog en konservburk med piffiga persikohalvor
men en levande aprikos

Dina trosor hänger på balkongräcket kvar
Säg när ska BH:n flyga sin kos?


C

Så skaffa jag choklad med lakritzsmak
och det var faktiskt ganska gott

Så jag gick och skaffa en till choklad med lakritzsmak
och det var fortfarande gott

Men sen mindes jag marsipan och mint -
slängde salmiak ut ur mitt slott



[blandade solon]


D

Då blev man sugen på en bit limpa
med smör och smultron på

Då blev man sugen på en hel limpa
och en ask smör med massa små smultron där uppå

Jodå, visst blev jag en smula fetare
nå, det får gå


E

Emellanåt tar jag klunkar
av portvin eller från kran

Mellan klunkarna tas det små mellanmålsklunkar
av portvin eller från kran

ty kolsyrat är så så jäkla mättande
Vill helst äta hela dan


F

Så har vi kommit fram till fiskpinnarna
De går fint till sötsur sås

Så har vi redan kommit fram till fiskpinnarna, sitter aldrig fel,
slinker ner med sötsur sås

Oj, jag glömde koka potatisarna
och salladen har blitt turkos



[blandade solon]


G

Jag brukade sluka yoghurt
med fullkornsmüsli i

Skulle kunna tänka mig å återgå från glassen till yoghurt
fast har ju likafullt müslin i

För en godisgris ger det viss stadga
att ha havre å hålla sig i


H

Har en häst härutanför huset
Hon skall aldrig nånsin bli kött

Stans smaskigaste häst klättrar omkring på brandstegarna till huset
Hon är sliten och trött men blir aldrig kött

Håller mig hellre hungrig i hundra år
än känner hur världens härligaste har dött







777

Inga kommentarer: