4 maj 2011

Kärlekens Blodkärl

Anatomi -91



ni är
kärlekens krigare
med blodkärl som slagfält
och själskraft som vapen

ni opererar
på vilka personer som än rullas in
ni genererar
ur dött liv ett återfött


sörjer ni ingen
för allas kött
my army of lovers
vårt dagliga sötebröd
dess skönt arbetslösa
gift av evighets
lekamen


i sin karmatiska kramp
utslungas du
i vars magnetiska baksug
new age kom tillbaka

som ett helt hospital, Riket fyllt av spöken
läcker kulvertarna
underifrån
vidgar sig tunnlarna
ovanifrån
ljusnar min skrivande framtid
på en dator sin rapport till himlen




ni gör lika många avsnitt som
om Grey's Anatomy hade öppnat
sina portar redan när 1990-talet startade
med summer of '69
då mitt hjärta slog som hårdast
då mitt blod rann som snabbast
när sex och kärlek fortfarande kunde
sökas i samma outforskade mage


vi skall dö två gånger
vi skall leva tre gånger



när skalpellen har öppnat verkligheten
syr fantasin ihop resten

ni kämpar likt valkyrior
att rädda så många liv ni kan
medan min pensels svärd
ovärdigt förlustar sig
i sin akt av att ljusmåla av
era mörkaste strider
ini minsta droppe


Izzie Stevens känns som sångerna som
Izabella Scorupco spelade in
i en blandning av ABBA
Bangles och Belinda
till Västerlånggatan går vi
via Norrmalmstorg
fanns fängelser fast inga mentalsjukhus
fanns förbrytelser fast inga straff
fanns allmän chans men
endast med rätt tärning
fanns där dubbelt upp med damer och demoner
dock blott på pappret


ni gör riktiga insatser
äkta utveckling
konkret närhet

kan förakta mig själv
för att jag aldrig gör något mer
än att på sin höjd
älska er










011

Inga kommentarer: