18 oktober 2010

DÖRRAR utifrån tidigare idéer (DRAPPERIET)

010

öppnare än någonsin, förevigt framför mig



nu står dörren öppnare än någonsin

nu står dörren ännu öppnare än någonsin

nu står jag ändå kvar

nu drömmer jag om andra sidan

nu inbillar jag mig hur du står därinne

nu står jag redan därinne

nu har jag äntligen dörren bakom mig

nu vänder jag mig aldrig mer om

nu minns jag att dörren är framför mig

nu har jag kommit tillbaks till första sidan

nu vill jag återigen stå kvar här

nu står dörren lika öppen som någonsin

nu ser jag dig förevigt därinne









Hur kom du in i Livet?



Hela ditt liv går åt att komma på det.








Hur kom du in i det här rummet?












118 år senare
når dig ljuset från den mörka stjärnan


DOG AV SCENSKRÄCK BAKOM ETT DRAPPERI

[det som du aldrig lyckas komma ihåg
eller fatta att det stavas med ett p
som i apa
och inte som i apparat
påminner dig
trillande nära om trappan]



får höra det på din första ljudbandsinspelning
överförd till mp3-fil

en aldrig lyssnad, ansträngd viskning
där mitt emellan
ett par ordinära orgeltoner som du hört
fler gånger än du bytt glödlampa


huru nervpirrande ensam
du sugs in i en mystisk lucka
långt därinne
bakom draperiet

och ut genom ett främmande sköte









Ändå kan en tusenårig drömsömn ha utspelat sig emellan...










010

Inga kommentarer: