25 juli 2022

TROMB #1 : trygg

 

 

Sluppit brinna upp

 

Undgått drunkna här

 

Aldrig ens blåst bort

 

 

 

 

 

 

 

"fotnötter" : 

 

Pappas bil blev fast i en vattendränkt viadukt, fick ringa bärgningskår för första gången i mitt liv faktiskt. Nåväl, vi hade så gott som kommit igenom hela passagen, då något stängdes av. Motorn ville aldrig starta igen - tänkte det var tillfällig fuktpåverkan, men redo för verkstan. Fars annars så bra Saab blockerade halva körbanan, men de bakomvarande lyckades samtliga trixa sig förbi på refugen, medan andra bilar valde den klart högre belägna cykelbanan.

 

Imponerad att bergarna kunde komma inom en knapp timma, i dessa sommartider. Även en bunnrensare hann rycka ut för att få bort klägget som orsakat pölens enorma omfång. Alternativa vägval är det ont om här. Bara ett stenkast från min bostad, fast vi fick ju sitta kvar och vakta läget. Redan igår föreslog jag vi borde skjuta upp ärendena tills mindre regnriskmängder låg i luften, men vi kom fram till att det knappast skulle bli så farligt ändå. Nå, kunde lika gärna gått bra - det vet man väl aldrig förrän det är försent.

 

Skönt i varje fall att slippa det motsatta problemet : befinna sig nära någon skogsbrand. Undrar hur det går för Grekland t.ex. dit min syster ska resa om bara några dar?! Även om läget verkar lugnt för just där de kommer turista - så oroar jag mig för att deras vistelse ska bli dramatisk på fel vis.


Iofs rann skyfallet relativt fort undan från fläcken vi hamnat på - så blott våra fötter blev blöta när vi skulle kolla läget utifrån. Dock såfort någon bil körde om, vällde vågorna uppåt vaderna. Ja jäklar, tusen gånger värre för folk i Gävle i fjol, osv. Tur att vi inte befann oss på något mer fjärran, oländigt ställe i trafiken.

 

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: