30 juli 2022

Främmande Återbesök hos Smith & Jones

bland de Skojigaste Sketcher jag någonsin sett #17 : 

 

om hur en tidsålder kliver in i en annan. Hade ingen koll på att Smith & Jones gjorde en egen långvarig show, fastän de dök upp i rutan under min barndom, både den korpulente och den smidige, måste varit mest i "Inte Aktuellt". Förutom humorn, som iofs kunde va mer fyndig än här

https://www.youtube.com/watch?v=x5UQw3KLKaY

 

så påminner denna scen om en mardröm jag hade vid 80-talets mitt. Där plingade en gubbe på vår dörr, som hade precis Mel Smiths ansikte, i sin tur kopplat till en smällfet Star Wars-figur [Malakili, som vaktade monstret Rancor].... men har inget minne av att familjen skulle ha sett just denna sketch någon dag före drömmen.  

 

Vissa drag gemensamma med Alfred Hitchcock tycker jag han uppvisar, den coola komikern Melvyn Kenneth Smith. Tydligen gick han bort för nyss nio år sedan, men hans kompanjon lever än. Griff Rhys Jones fäste sig aldrig i mitt huvud - fast hans minspel om möjligt är minst lika roligt, och hans repliker i regel ännu vassare?! 

Mer kring 80-talets horisont, om hur rymdmännen lyckas sända signalerna till rätt hushåll :

https://www.youtube.com/watch?v=x3OwvPzVRoA

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: