21 maj 2020

Maj Andas Sommar (genom vitnat skägg)

samlade scener från senaste dygnen


vår doftar sommar
när marken redan fått klippt
sitt ljusgröna hår


harar sakta flyr
medan Räven vänder mot
mig överraskad


på fik får syn på
fotografi-magistern
ännu skarpare


gamla tjejer drar
förbi minst lika skira
som när jag var ung


servitris i dröm
ler åt min lycka, stärkt trots
covida tider


cyklar nyfiken
närmare majs slut ; tar först
syret ur syrén


vinylsvarta shorts
- antikvariska killen
skaffat långt skägg vitt


här korsar Solen
stans övergång skimrande
skalbaggar på väg


skuggan av gråsparv
jagas av skatan som blir
bortkörd av fiskmås

 
fladdermöss fallfrukt
födde grisar vars kött spred
SARS sägs i podd oss


hur djuren än sjöng
genom barndom jag saknar
mest orglars mystik


sagans grundrecept :
onda jämt möter goda
- sällan mig och dig






inräknas såsom Gräns 17 eller Mosaik 35


0W0

Inga kommentarer: