26 april 2020

Tre Goda Små Misstag

som jag lyckats göra på sistone


Redan på morgonkvisten
passerade min cykel konditoriet
efter aptitretande nattjobb
gick jag ovanligtvis in
medan de nybakade valnötsbröden
alltjämt var varma
köpte jag dessutom en apelsinsmakspralin
och stoppade den i samma
papperspåse utan en tanke på
att chokladen snart skulle kunna smälta
likt frosten i februari-mars
ty nu stod april
i full sol
och bröden behöll
sin värme
längs alla backarna hem
väl framme vid skärbrädet upptäckte
jag hur där bildats
spridda fält av smält
fruktchoklad över
brödens egna skorpor
och smakade hur läckert somhelst


Möjligtvis ännu godare
och definitivt mer sällsynt gäst
var den italienska ölen
en svartaste imperial stout
som räcker hela veckan
om man täpper med propp
dock den här flaskhalsen var såpass unikt formad
att min vanliga icke passade på
så fick istället pressa i
en kork sparad
från något portvin
som nästa kväll icke
gick att vrida ut
ens med korkskruv utan att spricka
och riskera tryckas ned
eller smula sig
så resten av fyndet blivit illa att dricka
men jag löste det
med märkliga vinklar och potatis-sticka


Däremot handsprit
brukar jag aldrig använda
sålänge det finns tvål
emellertid
på ett folktomt konditoris toalett
där jag tryckte på
den behändiga behållarens långa arm
kom en stråle sprit
rakt på min skjorta
oförberedd på
det besynnerligt korta avståndet
medan tvålen för sin del
hängde snällt
på andra kanten
vartill min blick
i god tro
aldrig sett sig nödgad att snegla
nå, ingen skada skedd
såvitt ej samtidigt skulle
ha börjat brinna
som det givetvis ingalunda
gjorde enligt lagen om
trots allt
mycket sällsynt jävlighet




[inräknas såsom Matris # 21]
 
0W0

Inga kommentarer: