25 april 2020

BärplockarDjurens journal : Veronica Räv Gräver vidare



Bär kan man betrakta både som kollektiva och privata, som allestädes närvarande och särskilt svåråtkomliga. Björnarna har en obegripligt massa blåbär samt tillråge på allt de där bären uppkallade efter sig själva. Då vill jag ha rävbär! Snarast håller dessa redan på att uppenbara sig. Rävbär vore en naturlig följd av min existens; så tar mig friheten att skapa dem. Människor berättar att björnbär inte bara finns - utan dessutom gott om (om än inte på denna änden av deras semester).


Däremot sagorna om Räven brukar få nöja sig med Rönnbär. För helsifyr, sådana är ju sura! Bär bör vara söta och snälla. Får jag bestämma skola de även vara en smula salta och smarta (åtminstone rävbär). Sällan bör bär öppna käften, sålänge som de icke har något mycket berikande att berätta. I regel ser jag helst sofistikerade uttryck, men förfaller stundvis till efterapningar typ "hjälpa mig att bära hem Berra" - som aldrig upphör vara jäkligt roligt. Soligare än ett hjortron ler denna varelse, ända tills plikten kallar. När reveljen ljuder kommer även älgen att ställa sig i givakt.



God morgon på er förresten!! Ni vet inte huruvida jag nyss har slunkit ut - eller är på hemväg efter nattens nödvändiga äventyr. Rutinerat tar jag ett par klunkar regn som apertif.... följt av någon råtta som skrovmål eller rentav någon hare... ...och till dessert ett dussin vitt skilda bär. Helt grön om öronen blir jag av skamlös omogenhet. Nåväl, bara spelar, för att smälta in i vårsnåren. Björksav från finska, friska björkar har min väninna Wiveca provat. Plus alla hallonen på burk, ja hon fick en fot in i människornas rike. Svansen tog ett troll hand om, medan hon begärde en ekorres i utbyte.


Gryningen gör mig återigen hungrig. "Svälta Grävling" tänker ni ingalunda då - och det är helt riktigt, ty på de svartvita tangenterna har jag programmerat in ändlösa trombontoner varvat med hastiga harklingar. REWIND : Sällan bör bär öppna käften, sålänge som de inte har något mycket berikande att berätta. REWIND : Människor berättar att björnbär inte bara finns - utan dessutom gott om.... Bäver är heller ingen brist på här, fastän de tycks äta träd snarare än bär. Tar nog en intervju med Bodil Bäverbär framåt maj, om hon kommer??



Hört via Hjort-Ronny hur de stackarna är i synnerligen stort behov av bärplockare denna säsong. Grunnar på att tassa dit och bistå dem vid sina jordgubbsodlingar. Nå, då kanske en annan också drar på sig coronavirus..? Slipper i varje fall trängas med massa polacker och romare - eller vilka sorter som människorna nu har. Saknar visserligen kontonummer att få kontanter insatta på, men är nöjd som fan med att ta ut lönen i reda bär (därtill ett tjog hönsfåglar givetvis).


Och gratis sovplats skaffar jag i buskarna eller någon grannes gryt. Begär ingen husvagn ens, även om de verkar hur trivsamma somhelst. Körkort kan bli enda kruxet - om sådant krävs så kör jag med keps och hästsvans, därtill mitt pålitligaste leende; det gör sig bra på kort. På längre sikt skall jag lära mig cykla - får väl bli när man har mindre fullt upp med all bärplockning...




= Andra episoden i en fiktiv dokusåpas utkorg. 
Exkursionen sker 32:a April i potentiella nödens år 2020


0W0

Inga kommentarer: