23 augusti 2017
Rensning nr 7 : Brunn under Brunner
fastän fullständigt igenslammad
av hennes hårlockar och ögonskuggor
samt andras dammgrävlingar
mellan deras labyrintiska stadskvartér
rinner strax åter
halva livets drömmar
om hans hundra närmaste månar
ned mot botten
som bara finns i lager
på lager längs virveln
hon vet hur man dresserar
till stillastående spiraltrappor
av sten som han sedan i treskift
får rulla allt mindre rädd
för hästkrafternas hisskorg
genom höstens brunaste byggnadsställningar
som vore brunnen en gruva
av torrlagt kvicksilver
stiger likafullt deras varmaste vätska
i klart klingande likörglas
alltjämt till livs
men hur dessa händer än hivar
upp grövsta hinkar
ofantligt subtilt ur
det kollektivt undermedvetna
förmår vi aldrig skriva
lika smäktande detaljrikt
och massivt materialövergripande som Ernst Brunner
vars panna genomlyser
vareviga hudflaga, vrakspillra
eller insekt längs vårt aldrig bortrunna murbruk
hundra famnar ner
sänker kranarna minsta skrotkorn
och puts
till en förundransvärd vardag
från de grå månstrålarna
som filharmoniskt formade
min brokiga tjugoett-årstid
hur fjärran de än utmålade sig
från ett mycket tyngre vuxenskap
märkte knappt hur tornet började där
jag är reflektören.
fotnot
Jag uppfattar Brunner som en ohyggligt skönskrivande, intressant gigant, av närmast Strindbergska mått! men ur den relativt anspråkslösa skaran? Okänd för många misstänker jag, fastän han griper sig an såpass folkliga teman, på ett oerhört virtuost vis. Hursomhelst en sorts forskare och kultur-arkeolog, som kan dra en vacker rövarhistoria på 800 sidor utan att knappt andas luft. Snarare allt stoft mellan himlajord och helvete, i sitt finlemmade mega-bygge, med extra observant känsla för interiörer/exteriörer...
För att återkoppla närmare min egen läsandes bakgrund : Upptäckte författaren -96 vill jag minnas, före fyllda tjugoett. Mötet skedde nog faktiskt allra först genom en samling poet-porträtt, där något tjog aktiva på 80-talet beskrev hur deras skrivarprocess går till. Brunners speciella rutiner (som jag iofs aldrig någonsin efterlevt) gjorde störst intryck på mig, genom fr.f.a. sin "trestegsmodell" med att renskriva från början efter att två tredjedelar är uppskissade...
Sedan kunde jag ha kastat mig över hans dikter, men blev alltså den relativt lilla "roliga", erotiska romanen Passionata istället. -94 efter dess utgivande sjönk Estonia, vilket för bl.a. Brunner resulterade -95 i ett betydligt mer allvarsmättat häfte [Mr. Skylight som jag är på väg att fullborda först denna höst], med successiv panikslagenhet gestaltad ur diverse perspektiv. Var och en person har sin roll ombord på färjan, allt från lastbilschaufför, moder och vanliga passagerare via vakthavande och värdinna till matros och kapten, vars psyken och kroppsliga belägenheter Brunner lever sig in i genom jag-form. Har nog aldrig läst någon kaos-skildring mer sinnligen närvarande än såhär?!
Strax före Brunner hade jag råkat snoka reda på Mare Kandre, men märkligt nog dröjde det några år längre tills jag började sluka hennes ännu mer förtätade skapelser - även om det blir som att jämföra arbetsplatser med dockhus el dyl. Fastän de delar den poetiska ådran starkt, så blir det rättvisare att väga in Lundell och Brögger i bilden, vilka jag bägge hade plöjt igenom alltsedan -92. Särskilt Suzanne B. vill jag placera på samma fält som Ernst B. - i och med att historiska djupdykningar jämte samtida undersökningar varvas med personligare fiktion, samt tangerar både sexuella och transcendentala sfärernas socialpsykologi. Hurpass skilda slutsatser de än må ha dragit av sina studier...?
0W0
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar