24 augusti 2014

Super Tripper "...last night from Glasgow"


inspirerad av en av ABBAs största singlar, som jag börjar förstå först nu... [sen haft raden om Glasgow ringande i skallen under hela dygnet där, och till sist måste kolla upp lyriken] ...inser att TROUPER kan betyda såväl medlem av teatertrupp som pålitlig arbetskamrat, medan Super Trouper är en strålkastare






just ikväll lättar mitt hjärta,

flyger bort över hela publiken

till en enda blick som gör ingen besviken;

ty var saga och slott ryms i dig




bland miljoner människor känner jag

mig enormt ensam

men när DU glider fram från en sidogata

lyser halva staden upp



mot tornen och tinnarna strosar vi mellan

de murrigaste, mysigaste, brunsvarta hus

och trots att molnen börjar gråta igen

blir jag glad, så glad, få gå här i ditt ljus




just ikväll lättar mitt hjärta,

flyger bort över hela publiken

till en enda blick som gör ingen besviken;

ty var saga och slott ryms i dig




Glasgow, du överglänser

vareviga spegling jag någonsin

hört från söderns alla skönaste, gåtfulla skyltfönster;

därinnanför ridån av riktigt tunga, kalla symaskiner



skymtar din skotskrutiga solfjäder

bland riddare i ylle och prinsessor av läder;

fastän säckpipan är fylld av både whiskey, fisk och glass

kastar jag mig ut som en stråle mot din famn




just ikväll lättar mitt hjärta,

flyger bort över hela publiken

till en enda blick som gör ingen besviken;

ty var saga och slott ryms i dig






wWw

Inga kommentarer: