3 augusti 2014

Böcker som jag Läste cirka 1987-93



...från elva-tolv-årsåldern när jag måste ha börjat kämpa mig igenom berättelser som krävde bokmärke... fram till sjutton-arton-årsåldern då jag insåg att jag ville bli "författare".

De författare som jag hann läsa flera historier av, anges här ändå blott EN titel av - den vars innehåll satte sig starkast i minnet.

Presenterar ingalunda i läsordning - emellertid från mina mest positiva, självvalda förälskelser (som jag vill minnas jag upplevde dem) ned till mer ambivalenta, tilldelade och forcerade läsäventyr (de senare kan dock ha betytt minst lika mycket).

Några titlar har blivit som ett forskningsprojekt att hitta vilka de verkligen var (visserligen långt lättare i dagens läge...). Lyrik och fackböcker räknas icke med, även för att det dröjde till -94 innan de tog fart.

Blandade sagosamlingar blir alltför relativa att lista här. Rena bilderböcker samt de mest massproducerade mysterie-serierna plockar jag ej heller med (fastän läsvärda). Novellsamlingar skulle ha varit idealiska, om jag hade läst fler än enstaka.



1

DEN OÄNDLIGA HISTORIEN
Michael Ende


2

EN VÄRLDSOMSEGLING UNDER HAVET
Jules Verne

3

KAP FARVÄL!
Harry Martinson

4

MIO, MIN MIO
Astrid Lindgren


5

BRÖDERNA GRIMMS SAGOR (om än mest tidigare, upplästa av fröken)
Bröderna Grimm

6

BARNENS Ö
(ännu mer senare)
PC Jersild


7

DET PEPPRADE SUSET
Suzanne Brögger

8

GUSTEN GRODSLUKARE
Ole Lund Kirkegaard


9

DAVID COPPERFIELD
Charles Dickens

10

UNIVERSUMS ÖDE (...Datorernas Död ...Barn av Andromeda)
George Johansson

11

EVA
Peter Dickinson

12

KYSSEN
Ulf Lundell


13

DIDRIK
Christina Herrström

14

PUDELN SOM SPELADE PIANO
Hans-Eric Hellberg

15

FJÄRDE LINJEN (fotbolls-serie)
Hans-Erik Engqvist

16

MATILDA
Roald Dahl


17

LORANGA, MASARIN OCH DARTANJANG
Barbro Lindgren


18

AGATON SAX... (OCH DEN BORTKOMNE MR LISPINGTON)
Nils-Olof Franzén

19

NALLE PUH
A.A. Milne


20

ANTECKNINGAR FRÅN KÄLLARHÅLET
Fjodor Dostojevskij


21

TVÅ ÅR I VARJE KLASS
Erik Zetterström [Kar de Mumma]

22

EN KOMIKERS UPPVÄXT
Jonas Gardell

23

NÅN SORTS TORSDAG
Rosie Lagerkrantz


24

NILS HOLGERSSONS UNDERBARA RESA GENOM SVERIGE
Selma Lagerlöf


25

EN BLÅ BOK (somligt ur)
August Strindberg

26

DET MEST FÖRBJUDNA
Kerstin Thorvall

27

GENIET
Ivar Lo Johansson

28

TURE SVENTON...

Åke Holmberg

29

RÅTTAN I PIZZAN : FOLKSÄGNER I VÅR TID
Bengt af Klintberg


30

PROSTENS BARNBARN
Eva Bexell


31

ANDERSSONSKANS KALLE
Emil Norlander


32

SIMON OCH EKARNA
Marianne Fredriksson

33

VI SMYGER PÅ ENOK
Viveca Sundvall

34

SHERLOCK HOLMES : EN STUDIE I RÖTT
Sir Conan Doyle

35

ÖRN ELLER SOL?
Octavio Paz

36

HÄXHAMMAREN
Jan Mårtensson

37

GUDARNAS BERG
Jan Guillou

38

PETRUS PÅ U-BÅTSJAKT
Örjan Persson


39

ROBINSON CRUSOE
Daniel Defoe


40

SKATTKAMMARÖN
Robert Louis Stevenson

41

CHADWICKSKLYFTAN
Colin Thiele

42

HUCKLEBERRY FINNS ÄVENTYR
Mark Twain


43

DEN FÖRLORADE SKUGGAN
André Brink

44

VÄGEN TILL AGRA
Aimée Sommerfelt




Undrar ibland hur livet hade varit om jag hade kommit i kontakt med helt andra böcker eller valt dem i en helt annan ordning... t.ex. om jag plöjt vidare i Kafka direkt efter provsmakningen vid sexton, istället för att dröja till nitton - eller om jag fått njuta av Mumintrollen samt Maria Gripe redan i barndomen snarare än vid fyllda tjugosju!

Som det nu var skedde nog upptäckterna i en relativt vanlig, ungdomslitterär ordning, med vissa personliga sidosprång?!?! Kommer säkert ihåg fler strax...





wWw

Inga kommentarer: