8 augusti 2014

Gått Närmare Slott

inspirerad av dröm igår


[ iii ]

...det har gått år sedan jag ingick

i någon somhelst grupp

men här går vi upp-

enbarligen längs vår bergiga stig,

den lilla lyckliga kvinnan

och jag och

den jäkla kunnige killen

på arbetspass eller

kanske studiebesök,

tre komplett obekanta

spatserandes åt samma märkliga håll :

slottet!?!

klargör killen

att torntinnarna jag ser

mer tredimensionella än någonsin

äro byggda av vanligt

enkelt trä

i tusen grönbetsade nyanser,

zoomas in så nära

så jag håller på att

vakna

av magisk mekanik


[ ii ]

men landar istället i

kärlekskänslan

av lilla kvinnan som nyss

frågade hur länge

jag tror att hon som längst

gått distrikt på distrikt på distrikt i streck -

- svarade hela

dygnet runt

vilket är exakt rätt

ju! fast hur kan jag veta

det då?

jo, hon

har redan berättat

det en gång för hundra år sen

avslöjar jag

fullständigt fantasilöst,

totalt logiskt;

likafullt krymper min spänning ingalunda

i kvinnans blyga

gamla nya blick

bara så lycklig för

jag kom ihåg det...


[ i ]

ihop sjönk

min dröms sandslott

sönderspeglat;

blott våra otroligt osynkade torntinnar

hängde kvar

i din filmscen

tillsammans








wWw

Inga kommentarer: