27 juni 2011

smått omgjorda sjubeningar

först formulerade för två år sen (tredje äldre)



kaniner mellan vilja o välja



vita kaninen rusar vilse i midsommarnatt

vet vad hon vill men ingen aning om vart

svarta kaninen sitter fast mellan två solstrålar

förmår aldrig välja, fryser alltmer ihjäl



lyssnar bägge spänt när Alison Airplanes tongångar landar över ängarna



lugnar sig vita kaninen ända fram till växthuset

kapar svarta kaninen loss ena strålen, blir varm och vild







kyssen genom spegeln



just innan vi kysstes

blev ditt ansikte en dimma

med din ihärdiga blick mitt däri



och hela rummet såsom en spegel jag drogs in igenom



från en främmande tid

lyftes jag upp av ett annat medvetande

som långt senare jag gjort till mitt







du som ser mig se dig spegla



du kommer fram till mina ögon

talar om för mig att jag finns

därsom solskenet sällan blir sig likt igen



är ju du som kommer ut ur dörren där!!



emellertid jag som står förundrad här

skulle någonsin aldrig mer känna igen mig

om du fick se hur fantasin bespeglar dig nu







gumman bakom boken



fick så författaren för sig att hoppa fram till epilogen

trött på att hålla reda på vilka kapitel som föregick vilka

stoppade han ned vareviga prolog i samma låda



hade hennes andedräkt legat inhyst i chiffonjén under alla dessa år



steg nu ut ur aldrig använda radérgummin

den ungdomliga essens som öppnar speglar på glänt

upptäckte hur hon redan skrivit färdigt hans historia











777

Inga kommentarer: