19 juli 2019

Lyssnar på Lizard


från konversation med kamrat, mina reflektioner
kring King Crimsons tredje album :


...vidare mitt under hela B(olero)delen av själva Lizard, där oboen blommar som vackrast, så fann jag mig för några sekunder undra vilken klassisk kompositör jag nu måste ha satt på i spelaren?! ;-) 
Lät ingalunda längre som någon progressiv rockgrupp kunde ha gjort detta [hmm ja, session musicians inhyrda] ....men insåg snart igen att det tydligen var samma Crimson som innan cykelvägens arbetsmoment slukade en smula extra uppmärksamhet.


Avslutar gör de albumet med cirkus-tongångar, som en referens till det inledande numrets tema, eller som en film som har vett nog att sluta som den börjar :-)


Medvetenheten om vilka musiker som är med, osv fakta som du brukar ta reda på redan vid första lyssningen eller före.... och som jag oftast helst väntar med tills efter trettiotolfte lyssningen.... bidrar givetvis starkt till hur olika vi lyssnar.

Jag tycker ju det är viktigt att kunna uppskatta musiken "helt oavsett" vad man vet om dess strukturer och framförare. Även fast upplevelsen förstås kan växa ofantligt i takt med kunskaperna - eller i vissa fall krympa oerhört.



Angående den glada familjen vars "one hand clap" må utgöra solo-resterna av ett dittills snarare fyrhändigt klapp.... Jodå, tydligen tycks fler än en människa på internet helt överens om att stycket porträtterar Beatles. 

Åtminstone torde detta varit en inspirationskälla för Sinfield här, trådar att spinna på bland förmodligen fler trådar...

Min undran blir varför han aldrig passade på att utveckla porträtten lite tydligare?! Varför Paul vore Judas är nog för många (nu som då) långt ifrån självskrivet. Enda glasklara kopplingen jag ser är som sagt (Hey) Jude, vilket han mycket riktigt också tituleras på en rad senare i texten. Plus aversionen mot Jonah när denne "grows a wife", som för många verkar framstå som huvudbeviset på att det handlar om skalbaggarnas uppbrott.

Rufus är väl mest blurrigt tecknad av dem?! Begynnelsebokstaven skulle dock kunna få klockor att Ringa... medan Silas skulle jag valt ett annat namn åt George för. Nog för att jag saknar mytologiska lärdomar att koppla till... men när karaktäristiken består i att han lät skägget växa och stirrade djupare i hokus-pokus-flaskan - så var det ju något som alla fyra [bland betydligt fler band] ägnade sig åt då.
 
Så lyriken speglar nog föga något specifikt där. Intressant hursomhelst... hur jag utan textkoll hörde ovanligt få ord på den låten, knappt ett enda - allra minst namnen. Som om det inte vore nog med Crimsons sedvanliga kryptiskhet, så sker sången filtrerat eller distat?! - som påverkad av just "afrodisiak" el dyl bedrägligt mirakelmedel.


Sedermera, under inledningen av albumets evinnerliga final-stycke, tänkte jag hur himla likt YES harmonier o melodik låter där!! - ett intryck som förstärktes för varje gång. Slog mig emellertid föga att likheten kunde bottna i rent fysikaliska orsaker ;-)

Alltså känns det lika bekräftande som förbluffande nu när jag noterade att Jon Anderson faktiskt är gästsångaren. Att de körde sådana utbyten banden emellan!! Ungefär som om Judas eller Jonah skulle ha hoppat in på ett par R.Stones-spår när det begav sig....

Nåväl, visserligen varken Yes eller KC var särskilt superstora, väletablerade band vid -70 än. Samt likafullt skiftade medlemmar tätt som titt... Så teoretiskt sett skulle Jon kunna ha gått över till King C och gjort dem ännu mer universalhistoriska?!?

Min favorit från plattan fortsätter ändå vara Indoor Games.






0W0

Inga kommentarer: