4 mars 2021

Distans #17 : Fullbordade Påbörjanden

För övning i Antiteser gör jag om min text "Distans #3 : Ändlösa Böcker" från juli 2017. Emedan den har färre rader än regeln (se poetsidan) får jag komplettera med en till ur samma Distans-serie : "Ruter Sju".

 

 

Tes 34

Om man skulle trava samman
alla de böcker jag bara börjat skriva
samt dem jag upphört läsa, långt före de var färdiga
- så torde det bli en trappa
från Trelleborg till Treriksröset
och tillbaks igen till någon framtida punkt
där livet kunde ha fullbordats.

 


+ Tes 43

Om man skulle räkna fram genomsnittet
hos alla kort jag någonsin dragit, fått eller tagit
av vareviga hästvagnshjul, flicka och fönsterkarm
bakom öppna lövverk, framför stängda slott
likt en lek med livets andejord
- så torde resultatet bli RuterSjuan
i sin förundransfullt utspridda superordning?!
 

 

 

*   *   *   *   *   *   *

 

 

Antites 34

När jag hade rivit sönder

somliga böcker jag aldrig slutat skriva

samt dem du tänkt dig läsa, just efter de var påbörjade

- så motsvarar det en hög snövall

från Trondheim till Tammerfors

och vidare mot den forntida cirkeln

vari döden kommer att inledas...

 


+ Antites 43

När jag hade räknat bort bonusvärdet

hos just det kort du fann vår julimorgon

mellan björkrötter, katten och mitt cykelstöd

framför låsta porten, bakom grind på glänt

lika allvarligt som änglamark

- så måste ursprunget ha varit SpaderDamen

i ditt förutsägbart sammantvinnade ultrakaos

 

 

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: