12 januari 2021

Tolv-i-Topp ROLF

inräknat såväl Riktiga Rolf som Rollfigurer. 

Tolv motsvarar i stort sett samtliga Rolf jag känner och känner till.. 

Rangordningen betyder mindre denna gång. 

Namnet sägs vara förkortning av fornnodiska Rodhulf. 


 

1

ROLF MIN KAMRAT från skoltiden

måste vara den minst gamla Rolf jag vet, dvs senast födda

 

2

ROLF DEN BEIGE & BLYGE i MACKEN

som aldrig får pratat med Roy eller hämtat sin bil

 

3

ROLFS resebolag

vars grundare Rolf körde buss själv

 

4

RENA RAMA ROLF

karaktär av Lasse Brandeby

 

5

ROLF BÖRJLIND

som bl.a. gjorde manus till svenska Jönssonligan

 

6

ROLF MIN GRANNE

som jag nyligen språkade med rejält, för första gången på drygt decennium jag bott här

 

7

ROLF i DOKTOR KRALL

som djuren får goda råd av (i signaturmelodin)

 

8 A

ERNST ROLF

Revyartist, kuplettsångare

som var gift med :

 

8 B

TUTTA ROLF

Revyartist, skådespelereska

 

9

ROLF i HJÄLTARNA FRÅN TELEMARKEN

krigsfilm med Kirk Douglas

 

10

ROLF PÅ MITT JOBB

som har bra koll på många moment

 

11

ROLV WESENLUND

norsk komiker bakom Fleksnes osv

[Borde även haft med ROLF BENGTSSON

om jag hade sett/hört mer av hans roligheter]

 

12

ROLF LASSGÅRD

skådespelare

[Borde även haft med ROLF SKOGLUND ifall jag sett mer]

 

 

p.s.

"en kopparorm som heter Rolf och den bor i din ficka"

ur en visa av Anders F Rönnblom

 

 

Bonus, ingen Rolf

PROFESSOR WOLF

på månraketen i Tintin

 

 

 ZYZ

 

Inga kommentarer: