10 oktober 2019

Astronaut 9 : igenkännande snart igen



i en alldeles vanlig matbutik

känns det som att stå på Venus

ett par sekunder

där expediten skymtar i änden av korridoren

visar det sig att hon är du

min vän från ett annat decennium

skrattar vi hjärtligt nu

mest åt det oväntade igenkännandet

men i nästa moment undviker

jag att störa henne i uppackningarna

- låtsas nonchalera dig

till förmån för en burk obekant materia -

väntar på att en annan kund ska bli klar

och snart har du redan passat på

att gå upp i rök

försvunnen ur mitt liv

än en gång

när jag ville älska dig mer än någon

när jag bara vill fråga var blockchokladen ligger

och svaret förefaller bli det vanliga

ingenstans och överallt

eller annanstans en annan gång

ändå långt ifrån varsomhelst

på ögonskuggan av en ofantligt särskild satellit

återvänder du till kassan

och får ta emot mina behov

av bröd, sylt samt ytterligare några meningsutbyten

som i bästa fall även

är dina








0W0

Inga kommentarer: