13 april 2019

PåskSkåpet Lucka 13 : LönnDörren

Mitt djupaste tolkningsförsök hittills av en riktigt gammal dröm
som jag kan ha glömt flera drag hos
och därmed fyller ut med verkliga ingredienser mot slutet...



i en av mina första mardrömmar

sprang vi glatt längs mormors vanliga hallmatta

när plötsligt öppnades en lucka

som länge hade dolt ett helt rum under golvet

dock inget bland de kända källar-utrymmena

nej, det här var ett helt nytt hål

vari vi precis lyckades låta bli att trilla ned

medan där skymtade en mix mellan gubbe

och monster vars röst jag försöker minnas

men inser hur det rörde sig om en handskriven lista

som sakta fördes upp längs luckan i mattan

en rad i taget - tänkt att motivera

vad den underjordiske skulle göra med oss

om vi inte tog hans existens på allvar

som vore det Döden själv som talade?!?

parallellt om alla dörrar i hela huset

hmm, vi var ju redan mer än bekanta

med skafferiet som man kunde stå inuti

och käka ihjäl sig på kex av choklad

eller sylt till pannkakorna som bars ut på balkongen

varifrån lekstugan hägrade, vars nyckel hämtades

av morfar ur hyllan i källaren och liknade

exakt skafferidörrens - stod jag där inlåst?!?







VätteTV visar en möbel el dyl interiör per dygn
t.o.m. annandag påsk. 

0W0

Inga kommentarer: