28 november 2016

Tand-Antikvari-Band

Sleipner nr 10 : dragit fram dagens dröm(mar) i aftonens ljus



Till min lägenhet kom tandläkaren dragandes väskan
med sin tång som hon smidigt avlägsnade tanden med


Sedermera besökte jag kliniken i alla fall
där pryo-eleven icke kunde boka henne - någon annan?


Antikvariat-föreståndaren från sekelskiftet kom jag på
måste ha spelat parallellt i ett progressivt rockband -72


Men hur jag än bläddrade bland tecknade omslag
ville han blott eventuellt bekräfta sin medverkan


Först när en gothbrud hade intagit platsen på hans pinnstol
nickade hon magnetiskt, fast tydligen blandat ihop genrerna


Jazzå, glimtade jag imorse i vanliga livets mp3
Peters andäktiga texter från spöklik radiogrammofon!


När tidlösa kompisen kommit äntligen hem hit in
satt redan en till sällsynt besökare och dammade av min bok


Ingen idé att bjuda på åkerbärsglögg en söndag?
Njä, vi skulle ju åka till Peru över kvällen, Alaska inatt





0W0

Inga kommentarer: