18 maj 2016

Strax Sju Våningar


på frågan "Vilket är ditt tidigaste minne av Beatles?" :



Det måste ha varit introt till Eight Days a Week. Fick känslan av hus som växte högre än jag visste fanns. Var uppåt sex år cirka. Hade sett omslagsbilden på balkong-gångarna underifrån, där Beatles står och blickar ned, fast ej på P.Please utan dubbel-samlingen (den första röda - då anade jag föga hur ännu mer fantastisk den blå "uppföljaren" var). Yttre bilder blandade sig med inre. Pappa hade hjälpt mig spela av låtarna till kassettband. Så jag kunde gå och lyssna ordentligt i lägenhetens olika rum. När introt kom befann jag mig vid en tröskel där jag sällan brukade stå. Kändes som att kunna kasta sig uppåt längs husfasaderna. Strax förklarade nog pappa hur åtta dar i veckan var någons påhitt - kanske dem som sjöng. När jag närmade mig sju år hade jag redan fått höra hundratals låtar med detta band.





0W0

Inga kommentarer: