eller Svårgjordare Uppföljningar?? kanske Bara Kontrast?
Första KarusellVarvet i mina Senaste Studier
Tonight's Scene
Det ringer i den rosa leksakstelefonen som står ensam på golvet. Ringer
på riktigt! Flickan kliver upp svarar, hör mormor delge vad hon har på
hjärtat. Morgonen därpå får familjen reda på att mormor har dött. Det
här sker i filmen Poltergeist part II, mitt på soliga 80-talet. När
regndroppar får telefonen att ringa nästa gång, visar det sig vara någon
annan ande som hör av sig. Dockan vrider sitt ansikte. Tredje gången
ringer det inte alls på riktigt. Emellertid när flickan glatt räcker
vidare luren, blir effekterna desto mer okontrollerbara...
Efter ett lyckligt slut klurar jag på att sätta på Gremlins II, men
vågar istället provsmaka den fränaste sci-fi jag någonsin upptäckt -
inte en natt för tidigt. Skruvade karaktärer konfronteras med ett ännu
märkligare motorcykelgäng i MAD MAX. Scenerna känns vansinniga, rentav
vidriga, men gjorda på ett besynnerligt snyggt sätt. Måste trots allt
låta mig somna i fåtöljen; känner enormt behov att smälta alla dessa
sena 70-tals-impressioner. Får återkomma. Filmen tycks mig först bisarrt
svår att hänga med i kurvorna i. Rullar hursomhelst på som om det bara
gällde action.
Tonight's Sound
Motown-musik måste vara bland det minst skräckinjagande man kan ha i
lurarna, bara så glad och skönt upplyftande i all oändlighet. Ändå kan
den kännas spöklikt "haunting", som i "Burning in The Background of My
Mind". Minns nästan hela feelingen fastän mitt liv inte hade startat
ännu. Torde bli totalt avdramatiserat om man drog till med en
motown-dänga mitt i en monster-thriller. De kalla kårarna skulle genast
ersättas av Supremes varmare rysningar! Likt förbannat kunde kanske det
märkliga i själva kontrasten ge just onda aningar? LITE FÖR positivt
typ... Nja, motown är ju samtidigt cool och stabil.
Macaulay & Macleod komponerade brittiska drömdiamanter av det
amerikanska Detroit-soundet. Om möjligt blev motown ännu mer välsmort
framemot 70-talet, involverat i övrig pop med sitt brassiga stomp, några
år efter att genren börjat dö ut. Idag finns knappast någon kultur
kapabel att bära upp en sådan smakfull själfullhet. Trängseln av folk
liknar mer och mer en mardröm, eller en illa regisserad film. Van Der
Graaf Generators saxofonvrålande Sleepwalkers skulle å andra
sidan ha passat för bra, tagit över hela rollen för att musiken är så
jävla bra. För att inte tala om Gustav Mahlers mysteriösa
symfonier, också de groteska på ett vackert vis. Mycket av deras musik
ÄR själva skräcken, själva bläckfisken (i positiv bemärkelse, inifrån)
snarare än att gestalta den. Fasa inför skräck kräver ett
superharmoniskt lugn före affekten. Alternativt total osäkerhet...
Tonight's Sentence
Podden "intresseklubben antecknar" tar upp Stephen King och kommer kring
hans Dr. Sleep, den nyliga forsättningen på The Shining, in på frågan
hur ens förväntan och tidsperspektiv påverkar upplevelsen: "Den var helt
OK, men jag tycker King är lite lat. Antingen är det så att jag har
blivit mer kritisk med åren, och att han alltid har skrivit såhär, eller
så har han blivit lite slapp - jag menar hans produktivitet är ju
legendarisk." Eller så har man själv blivit lat, och uppfattar mindre
fastän ens erfarna blick borde uppfatta mer. Nåväl, det gäller i så fall
knappast poddens bägge mäster-studenter, för de bollar fingerfärdigt
med fler nyanser och kopplingar än jag någonsin kommer hinna klara.
Slår mig dätill hur himla tidigt somliga började frossa i filmer och
böcker som gjorde entré något decennium senare i mitt liv. Fastän just
Kings världar skulle nog ha motsvarat vad jag som bäst sökte i
oskyldigare deckaräventyr och monsterfigurer. Samtidigt blir de ju
ingalunda sämre av att njutas med mognare distans. "Apropå att man var
10-15 när man började läsa Stephen King, så tror jag
att om man skulle läsa om alla de här romanerna... ...DÅ såg man dem
givetvis som skräckromaner, man tyckte det var asläskigt, medan i vuxen
ålder så förstår man kanske att... Varsel handlar väldigt mycket om
alkoholism och rädslan för att misslyckas som förälder och tappa
greppet... -Ja, man missade undertonerna. -Man missade undertonerna, men
styrkan med böckerna är givetvis att de funkar ändå."
Skräcken känns fastän förståelsen är smal för vad som ingår i allt det
skrämmande. Eller blev det lättare otäckt just därför? King är långt
ifrån bara fasa - som de säger finns där en särskild sorts "mysighet",
ofta i isolerade miljöer långt från stan, likafullt ett frekvent handlag
med konkreta fenomen som rocklåtar och varumärken, samt inte minst ett
djupt intresse för mänskliga karaktärer. "Ja, trots att han har någon
sorts litterär elefantiasis egentligen, för
han kan ju verkligen lägga ut texten rätt mycket om... kan ju dedikera
säkert hundra sidor åt en bifigur som kanske dör en tredjedel in i
handlingen, och ändå teckna ett otroligt rikt personporträtt. Men jag
tror det är det man fastnar för också..." Jodå, och jag får strax
upptäcka hur Danny den cyklande pojken har kommit att bli i liknande
ålder som sin pappa då...?
0W0
3 oktober 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar