18 september 2015

Rubber Soul, glimt 1 : Den Gömda


SkalbaggeSjälens GummiSulor, första biten, inspirerad av YOU WON'T SEE ME by Beatle McCartney





Gömd i din mobil
ligger du och leker med hela världen
utan mig

Kan se dina skratt
bakom gråtande ridån


Gömd i min dröm
rusar jag fram, minns timmarna med dig som oerhört långa
likt ett halvt liv

O-la-la-la

Du orkar aldrig ens lyssna på första sekunden
Rädd för att behöva sjunga med i varenda vers...?


Skulle hellre tugga gummi
dagarna i ända
med din Motown-moster
eller min skugga
än att stup i kvarten låtsas jaga
dig längs folkfulla gator
och piano-prång

Det påstås att Paul lånade
uppslaget till låten från The Four Tops
Vem var det då
om inte jag som spelade
hjärter knekt för
spader dig?!


O-la-la-la

När solen tonar
ned sig över
hösttaken

försöker jag krypa in
i nyupptäckta studieförbunds outslingriga korridorer

fast hittar bara
helt enkelt
samma gamla joggingskor
under tiden


För dig synes vår låda tom
För mig synes vår låda överfylld






0W0

Inga kommentarer: