16 oktober 2014

Maybe I Need Some Love




jag gör ett simpelt test :

vilken Beatles-sång är du?

rättare sagt vilken beskriver bäst ditt liv?

föreställer mig någon originellt anonym

typ Rocky Raccoon liksom mysko charmfull

eller Rigby i all sin snövirvliga isolation

och klickar på gula blomman för att bli Yellow Submarine

men ack, ack, ack, fyra gånger av åtta

får jag ALL YOU NEED IS LOVE

fastän aldrig älskat just den

i sin enfaldigt svulstiga visdom

och än mindre gillar jag slagord

inte ens i kärlekens namn

nå, visst är verserna skönt introspektiva

vrider vidare på svaren

för att genomskåda kombinationsmöjligheterna

och kul med frågor som också är bilder

inte blott ord

först nionde gången lyckas

jag pricka in Strawberry Fields Forever

känner mig genast närmare hemmaplan

fastän fått ljuga en smula

minns nu allra första resultatet blev

Yesterday, javisst älskar jag nostalgi

men just denna smetiga sång har så sällan

tillhört mina gamla godingar

och jag vill fortfarande inte bli

Let it Be heller, nej, hellre då

något friskt harrisonskt som Here Comes...

vårsolen mitt bland alla härliga höstfärger

jo, faktiskt fick jag den redan andra gången

bara det att porträttet lät alltför positivt

och enkelt



http://www.playbuzz.com/rebeccam16/which-beatles-song-best-describes-your-life




808

Inga kommentarer: