28 oktober 2014

GRAND ORATTARO HOTELL


inräknas såsom åttonde episoden av den fiktiva serien. Höstens förunderliga följetong, första säsongen, skrivs från första september till åttonde december, i totalt fjorton episoder, en "varje måndag"...
 



Goddagens igen, kära medresenärer! Alla åtta såg vi i söndags The Grand Budapest Hotel, alltså senaste storfilmen av Wes Anderson, den redan smått gamle räven, som löst baserat detta bygge på Stefan Zweigs skrifter.

Uppdraget har nu fallit på mig, Evagneta Rävling Granatäpple, att ställa oss frågor kring denna fascinerande film. Om ni svarar så koncist som möjligt så hinner vi med allihop i detta avsnitt. Måste sy ihop serien på vårt egna vis, eftersom programmakarna fortfarande är upptagna på annat håll.

Ja, nu när vi djurfigurer ändå inte spelar några roller, tyckte jag vi kunde sitta och studera ett existerande, människomässigt drama. Det kändes smått gotiskt fastän gulliga kulörer, som en kompromisslös, ofantlig prinsessbakelse! Och inte minst hemskt komiskt, trots kontexten kring världskrigen.

Vidare i sin medvetna brist(?) på politiskt ställningstagande, kan säkert somliga i vår svenska publik uppfatta verket som potentiellt rasistiskt. I så fall kanske mest för att verkliga konflikter verkar användas till att vispa ihop någon sorts uppblåst serietidningsbubbla. Samtidigt är vi relativt överens om att dess humana ingredienser och hur filmen blandar starka kontraster (där exakta gränser ryms inuti den spirituella vidvinkeln) lägger grund för allting annat än en inskränkt super-hierarki.

Filmen utspelar sig uppenbarligen inte alls i Budapest, och ännu mindre i Texas där regissören har sina rötter. Så vår första fråga blir att närmare bestämma: Var i världen är detta märkliga hotell förlagt?



Marionette Markatta


Jag tycker att det ligger i Prag. Har svårt att föreställa mig någon mer perfekt hemvist för ett sådant fantastiskt hotell, än mitt i mitt vackraste Prag!


Myra-Hara Myggstack


Jamen, i den mänskliga verkligheten skall scenerna vara inspelade i tyska Sachsen, landets ostligaste förbundsland (eller delstat om ni så vill kalla det), samt i viss mån i polska Krakow. Min synpunkt är helt enkelt att det ÄR i östra Tyskland som hotellet ligger.


Hazze Zebraschack


Hhm, i själva verket tror jag det återfinns i Tredje Riket, en vision som aldrig hann bli fullbordad...


Ok-toob Yur


Zubrowka! Så kallas den fiktiva republiken där det sagolika hotellet återfinns. Och det är ju faktiskt filmens fiktion vi får gå på här - inte verklighetens fiktion!


Evagneta Rävling Granatäpple


Vi borde snarast tillskriva skapelsen till Wien, emedan där levde ju Stefan Zweig, den judiske skribenten som Wes konsulterade när han skapade filmen 72 år efter Zweigs självmord i Rio de Janeiro.


Glasgow Owl


Ni missar att där vilar något typiskt brittiskt över hela historien inklusive regissörens blick. Produktionen tycks också vara lika mycket UK som tysk-amerikansk. Sedan har vi figurerna som stryker omkring i hotellet; de tycks sprungna ifrån vart och vartannat hörn av klotet. Summa summarum landar min aning i Indien, som Anderson också gjort en film om.


Sigris Lo Grodansvans

Filmen utspelas väl snarast mest på resa genom massa centraleuropeiskt krimskrams... Men jag betvivlade aldrig att själva hotellet låg i Budapest. De har ju ett badhus! Dessutom sträckte sig nog Österrike-Ungern annorlunda förr i världen än nuförtiden...?
Nå, framförallt föreställer jag mig korridorerna som franska, med en anstrykning av någon surrealistisk, spansk hetta, som skulle kunna leda oss ända ned mot marockanska marker.


Björn-Tomas Träslöjd


Från början var det inget hotell ens, för i extramaterialet berättas att man utgick från ett köpcentrum när man byggde kulisserna. Sedan när man väl konstruerat hotellet och satt igång filmkameran, så hade det redan blivit en fantasiprodukt. Därför kan det ligga var fasen somhelst, långt utanför min måttstock. Men för sakens skull drämmer jag till med Moskva!







Ganska klargörande eller ytterligare förbryllande svar fann vi där, jomenvisst! Nästa aspekt att jämföra kring fokuseras i den kombinerade uppgiften : Vilken annan filmhistorisk film påminner dig mest om Grand Budapest Hotel? Nutidare barnfilmer som HUGO och Coraline skulle nog stämma allra bäst rent stil- och konceptmässigt, men vill att vi väljer lite äldre skapelser, med minst tolv år på nacken, helst mycket mer. Samt frågan härtill Vilken av rollfigurerna från G.B.H. skulle du stoppa in i den andra filmen? ...ifall det fanns plats i bägge parallellt... Då bör erat motiv ingalunda vara att göra er av med rollfiguren, utan snarast att hedra densamma dubbelt upp.



Marionette Markatta


Kan inte se någon bättre än den lika stilfulla LAST YEAR AT MARIENBAD av Alain Resnais. Även fast Marienbad är vida mer allvarlig, tung och svartvit, i närmast total kontrast till den lättsamt lilarosa atmosfären man har att göra med här, så vilar samma världsfrånvända charm över bägge. Jag stoppar in receptionisten MONSIEUR JEAN från inledningens 60-talsbaserade sekvens, från vilken vi snyggt kastas tillbaka mellan världskrigen.


Myra-Hara Myggstack


Plockar ut DEN UNGA DAMEN vad hon nu kan heta? Alltså inte hon som älskar lobby-boyen med tunna mustaschen, utan hon som läser boken, hon med pagefrisyren som inleder hela filmen genom att gå till författarens skulptur. Jag låter damen kliva vidare över till THE ROYAL TENENBAUMS. Jaja, jag vet att det är samma regissör, men jag tycker enbart det är hans saker som påminner om hans saker.


Ok-toob Yur


Kubricks galenskapliga CLOCKWORK ORANGE testar jag med. Visserligen är det The Shining som utspelar sig (och inspelar sig) på ett ödsligt hotell, men den är på tok för ohygglig för vederbörande. Placerar in en av de våldsammare typerna, gorillan JOPLING!


Hazze Zebraschack


Ehuru jag betraktar Tintin såsom seriealbum och inga filmer, så får något annat lysande mästerverk föras upp till mörkret nu. Varför inte THE PHANTOM OF THE OPERA?! och då helst i sin stumma, näst första filmversion någonsin från 1925, som vi såg härom veckan. Efter en enda titt på unge herr Andersons historia, är jag dock långt ifrån klar över karaktären hos varje mänsklig roll. Väljer istället TAVLAN med pojken med äpplet på, den som sedermera blir utbytt mot ett par erotiska kvinnovarelser.


Evagneta Rävling Granatäpple


Tänkte tagit min personliga favorit The Tenant av Polanski (polacken som vice versa sökte sig till USA) men känns kuslig på ett helt annat plan. Så kom jag ihåg MULHOLLAND DR. av en annan ovanligt crazy amerikan, David Lynch naturligtvis. Även om han jobbar med mer övernaturlig materia, så stämmer ändå figurgalleriet skönt, så den kör vi! Jag vill att THE LOBBY BOY, ZERO [sedermera Moustafa] skall få äran att styra hissen ner (eller upp?) till den mystiska elegansen.


Glasgow Owl


Hela konceptet känns som animerat, fastän skådisarna är riktiga. Mina tankar glider allt mer ytliga ned till YELLOW SUBMARINE med Beatles i tecknad form. Där proppar jag in huvudpersonen GUSTAVE H, hotellförvaltaren, kostymerad likt en psykedelisk kaptén. Egentligen kanske den hjärtligaste i historien, hurpass strävt kontrollerande han än försöker vara?


Sigris Lo Grodansvans

Fastnat för FRIHETENS FANTOM, en fransk-italiensk produktion av vår kära spanjor Bunuel, den gamle nya-vågaren som här sent omsider lät scenerna löpa som en stafettpinne, på ett sätt som Budapest iofs inte gör, men som likt förbannat hamnar i läget att de anonyma gästerna överlappar varandras intima historier... Sedan lyfter jag över kammarjungfrun CLOTILDE. Gillar henne eftersom hon gestaltas av Léa Seydoux, som vi såg i den senaste lesbiska filmen, och för att hon har såndär snygg glugg mellan tänderna.


Björn-Tomas Träslöjd


Då återstår för mig att hugga till med DEN RYSKA ARKEN, där Sokurov låter en besynnerlig guide svepa oss från sal till sal, i hantverkskunnig vandring genom historiens galleri, om än icke den tyska, men eftersom Ryssland tycks ha blivit numera vad Tyskland var en gång i tiden, så får Ivan spelad av Murray pröva att guida oss tillbaka...








808

Inga kommentarer: