3 januari 2014

Fjolårets Första Slut

Den Fjortonfotade Poeten



Hur inleder man 2014...? Jo, naturligtvis genom löftet att läsa en dikt varje dag ur de svenska nätpoeternas ofantliga jubileumssamling! Enligt baksidan tar det då två år att ta sig igenom alla en gång. Som tur är kan man komma ner i närmare ett och ett halvt år. Eller som synd är, för oss som inte har så många andra mästerverk att bita i. Min personliga skapelse skulle hursomhelst återfinnas en bra bit in i 2015. Och så konsekvent håller mycket få människor på...? Av medkänsla med oss mot slutet av alfabetet, fick jag redan på nyårsdagen en snilleblixt: Varför inte läsa boken baklänges?! Så nu följer jag detta uppslag - måhända en av få böcker som funkar utmärkt att baklängesläsas?! Dessutom tar jag tre dikter per dygn. Vill ju gärna hinna återkomma till några någongång, kanske rentav i år om jag sköter arbetet ordentligt. Upptäcka vilka som växer nästa gång... Ty i hemlighet sätter jag små betyg : på språkstil, budskap, linje hos kompositionen samt fantasi - mest för att minnas vad jag lyckades uppskatta.


En annan fråga som inställer sig just nu är förstås huruvida det finns några varelser med fjorton fötter (företrädesvis sju på vardera sida). Förmodligen förekommer fjortonfotingar lite här och var i universum, men knappast på vår planet...? "Apropå det" såg jag precis den fantastiska filmen Le Planete Sauvage, en science fiction skapad av fransmän, animerad i tjeckoslovakiska studios 1973. Vi får följa grottmänniskoliknande varelser som hålls som husdjur hos robotliknande varelser som nog ska påminna om nutidens människor, som vi uppfattades då. Nu är det tydligen 2014, fastän jag själv ofta lever som om allt vore 1974, året före jag föddes. Anklangen hos fjorton påminner mig snarast om fjolåret. Och inte mig emot - har fortfarande ej fullbordat alla listor på vad jag tyckte bäst om 2013. Än mindre hunnit ta del av alla andras listor i världen, på sin höjd tretton stycken. Så om vi stoppar tiden i tio år framåt nu, och kör 2014 först 2024, så är jag hemskt gärna med på det! Såvida jag inte just hade kommit till insikten : hur det krävs tidsåtgång i nuet även för att minnas och uppskatta forntiden på olika vis...






wWw

Inga kommentarer: