24 augusti 2013

Ny Vinkel på Samma Gamla Skrivande

flyttat skrivbordet




flyttat skrivbordet

första gången på tre år

ser jag nu ut genom rummet

runtom dataskärmen, liksom gården bortåt sidan

där jag hellre blickade rakt

in i gardinerna än

att bli upptäckt av solen

mitt i mitt fönster

skulle lätt ha vidarebefordrat till folk

vilka persikor jag knaprar på

eller vilka tangenter mina tankar trycker på

via vilka ansiktsuttryck

istället härinne

är det nu skåpsluckorna

som stirrar nakna på mig

vilket äntligen lockar fram

behovet att sätta upp

somliga gamla planscher eller

teckningar och fotografier som skåpen är proppfulla av

där beslutsångesten varje gång

överväger lusten att testa

trots att i stort sett bara jag

kommer att se vad

som skulle kunna ha varit annars

till exempel den turkosa tanten som

jag aldrig någonsin sett gå in i just den porten

med snabba aprikoser

om hurtsen slutligen rubbas

pånyttföds ur sin död

gör dammråttorna längst in i hörnet

dem som blev uppätna

av sladdarnas ormbo







wWw

Inga kommentarer: