10 maj 2013

Remixad Skrivarkurs i Fantastik


Första Remixen av anteckningar och skrivövningar jag totat ned under sammankomsterna på kursen i att skapa fantasy (tack Sofie!)




1

Klockmakaren har på sitt sätt skapat all denna tid.

Vad händer om den sista sekunden går?
För vem faller världen samman då?

När jag läste mitt första kapitel på nytt så insåg jag att det var helt annorlunda än jag trodde...



2

Kontraktet med läsaren skapas väldigt tidigt. Gäller att vara tydlig med genren = ärlig mot läsaren. Även hur magin fungerar är ett sorts kontrakt.



3

Vilka magi-lagar gäller?
Vilka naturlagar finns /finns ej?

Kan bli extremt svårt att göra om lagarna om man väl skrivit en bra bit...



4

Regeln med tredjedelarna:

Fantasi
Självupplevt
Research

Gör tabell över vad som hamnar i varje!



5

Vem har störst handlingsfrihet?
Vem ställs inför det svåraste valet?


Tidmakaren har högst förmåga att forma världen. Men innebär det att han också har psykologiskt lättast att gripa in? Tidmakaren är styrd av ansvar inför själva naturlagarna, som ej Fladdermusen behöver väga in. Hon är minst inne i mekaniken och mest på emotionerna. Fast är Fladdermusen fångad i det hon är mest eller minst inne på??



6

Jaha, nu skall Klockmakaren bli till! Nja, han skall framplockas UR minnena, kontrasteras gentemot andra möjliga figURer ur historiernas historia.

Karaktärerna tycker saker om de andra karaktärerna (= intressant).



7

Vad behöver jag ta reda på för att få till "Världen"?

Ställ frågor till mig själv!

VARFÖR?



8

Vad vill jag berätta med min historia?


2. Om hur tid kan förvandlas och/eller upplevas. Om rädslan att göra ingrepp i tid och rum, risken att påverka andras liv (eller chansen att göra det).

3. Om talet 12/13 och dess esoteriska implikationer, historik kring astrologi osv.

4. Om hur en stad intar skilda skepnader beroende på från vilka håll eller tider man närmar sig...



9

3D-perspektiv på karaktärerna (utanför deras huvuden)

inklusive personlig uppgift, göra dialog:


Fladdermusan kastar sig mot Minutmakarens mustascher och vrider om dem trekvarts varv. Minutmakaren börjar väsnas hjärtskärande som en alarmerande ringsignal. Nu griper han tag om Fladdermusans ena vinge och försöker kasta henne ned i en retorter.
-Ditt satans tyg har redan nog förhäxat mitt urverk sedan urminnes tider! skriker Minutmakaren.
-Det var aldrig ditt urverk då, försvarar sig Fladdermusan.
-Jodå, jag har skapat tiden sådan att urverket ALLTID har varit mitt. Retroaktivt har det minsann det!
-Men det är ju löjligt! Du måste väl ändå veta att det fanns en tid före din skapelse?!



10

Realistisk litteratur har mer gratis logik.
För fantastik blir viktigare att skapa en sorts logik.



11

Mekaniken skulle jag vilja utforska lite mer först i vår verkliga värld, för att kunna sedermera skapa en alternativ mekanik i min magiska story. Magi och mekanik - hur är förhållandet dem emellan?? Detta kan ju figurerna själva få utforska! kom jag på nu. Istället för att införa explicita förklaringar (som vi skulle akta oss för) kan karaktärerna få göra upptäckter, eller SKA göra det.



12

Det Skrivna
kontra Baklandet

Landet bakom boken
påverkar i högsta grad hur historien uppfattas



13

Konkurrenter finns förstås också till Klockmakaren. De kör en annan tidräkning. Men dessa "bovar" ligger på sätt och vis efter i tid, och Klockmakaren före. Han förmår gripa in i deras (allas) tidsupplevelse, om han så anser förgott. Men oftast låter Klockmakaren bli.









wWw

Inga kommentarer: