7 maj 2013

Denna Människa mellan Neptunus o Saturnus






Fången någonstans mellan Neptunus

och Saturnus har jag försatt mig

till tonerna av en mörk flöjt

i denna förvirrade klarhet

som en tillfrisknande insjuknadhet

i mentala korridorer

vilka tycks leda ända ut till fria, forna Kalifornien

och parallellt längre in

i ett nytt Ukraina.

Ur Uranus väller

växlande insikter var sjunde timme,

chockerande responser vart trettonde dygn

- så hur ska min harmoni

och frustration förmå klara av

alla motstridigt medlöpande människor?

Dem som jag tycker mest om

vars personligheter bör beundras

visar sig förr eller senare hänfallna

åt halvt idiotiska åsikter;

dem som när jag möter deras ögon

uppvisar djupt emotionell intelligens

stödjer plötsligt endera form

av förtryckande medieklimat.

Och kom inte och tro att du förstår

vad jag menar med det!

Rättare sagt, du kanske mycket väl fattar

och tillhör de högst tänkande med öppna perspektiv

men bland dessa å andra sidan

finns somliga som alltför sällan skrattar

lika hjärtligt som dem jag finner dumma.

Nå, ingen ingår i en enda sort

men de flesta av oss har ändå ett huvuddrag

eller två.

Jag är gul och gredelin

optimist och skeptiker

cyklist och mystiker

solipsist och social

ultraliberal och konservativ

såpass extrem på många punkter

att jag överlag förmodligen jämnar ut mig

till världens vanligaste medelsvensson?

Är orolig för att bli övervakad

men tycker likafullt Polisen fått på tok för begränsade resurser.

Älskar hur kulturer kan upptäcka varann

fast retar mig på hur så många kläms in i samma tub.

Vill leva i absolut fri kärlek

fast finner det löjligt hur grupper ställer krav

på likabehandling fastän de är olika

på särbehandling fastän vi är samma

som om kärlek kunde offentligt schematiseras

som om brist på sympati kunde lagstiftas bort...

Nej, men trots allt söker jag ökad kontroll

över vem jag vill vara beroende av

eller ej

över vem som får vara beroende av mig.

Medkänsla bör vi sträva efter

som allmänt uppbygglig känsla

men det finns ju hemskt verkliga situationer också

där förklädda former av egoism

eller godtagbara svagheter

knappast behöver ytterligare medvind.

Förståelse är nog ett bättre begrepp?








wWw

Inga kommentarer: