världen där min fantasy-historia utspelar sig
Fandresias karaktär : en stad
begränsas av på ena sidan : världens brantaste trappor upp till
himlen
begränsas av på andra sidan : världens tätaste skog mot okända
marker
begränsas av på tredje sidan : världens brantaste trappor ned i
avgrunden
begränsas av på fjärde sidan : världens stängdaste portar som dock
blinkar inbjudande
invånarantal : ungefär 144
fördelning : minst 12 olika sorts varelser med i genomsnitt 12
individer av varje
figurer vi får följa : 13 individer, varav tre huvudkaraktärer
överhuvud : Tidmakaren (med sina tolv "lärjungar")
konkurrent : Fladdermusen (med sina tre "motorcyklar")
medborgare : Sköldpaddan (med sina många "kullerstenar")
samhällssystem : hemskt heterogent, ibland varelsebaserat, ibland
individbaserat
Fandresias omfång : åtskilligt större än vad mängden varelser
antyder (man kan gå omkring i timmar utan att möta någon)
påminner om (inifrån sett) : PRAG, dock i miniatyr
påminner om (utifrån sett) : någon otillgänglig bergsby
ålder (utifrån sett) : uråldrig som en saga
ålder (inifrån sett) : som om staden uppstod igår
modifikation sida 4 : dem som säger sig ha trätt in genom de stängda
portarna, påstår att därinne är världen fullkomligt vidöppen
modifikation sida 3 : ju längre ned i avgrunden man går, desto
mindre livsfarligt branta förefaller trappstegen, åtminstone tills
man försöker vända uppåt igen
modifikation sida 2 : dem som mot förmodan har trängt igenom de
närmsta snåren, berättar att skogen sedan blir ovanligt gles, för
att snarare fyllas av magiska bäckar och bär
modifikation sida 1 : ju högre upp mot himlen man följer
trappstegen, desto mer synes hela staden och världen ligga på samma
nivå, tämligen odramatisk, åtminstone till man försöker ta sig nedåt
igen
klimat : moln som ideligen tornar upp sig, dock föga nederbörd, gott
om solglimtar
naturtillgångar : sten, i viss mån växter och träd, guld
kraftkällor : elektricitet som tas ur molnen, annars magnetism, magi
m.m.
bebyggelse : mest torn i högst olika storlekar, vissa samlade till
slott
språk : diversifierat, med fokus på skrift, tecken och kroppsspråk
teknologi : delvis superavancerad, med inslag ifrån alla tidsåldrar
medellivslängd : 430 år, beroende på hur man handskas med sekunderna
- en fråga om att använda både hjärna och hjärta
mest magiska varelserna : Sköldpaddorna
mest mekaniska varelserna : Marionetterna [Automatonerna]
mest magiska varelserna som synes mekaniska : Snabbsvävarna
[motorcyklarna och deras föräldrar fladdermössen]
mest mekaniska varelsen som synes magisk : Tidmakaren (den enda i
sitt slag)
Första Magiska Lagen : sekunderna kan krympas och vidgas, dvs
förkortas och förlängas
Andra Magiska Lagen : varje sekund innebär en relation mellan två
olika ting som befinner sig på vitt åtskilda ställen i staden
Tredje Magiska Lagen : hur länge två ting står i direkt relation,
bestäms av hur någon varelse hanterar sekunden/sekunderna
Fjärde Magiska Lagen : ett ting (t.ex. en dörr) kan enbart röra sig
när ett annat ting (t.ex. ett fönster) fås att föreställa dess
rörelse
Femte Magiska Lagen : flera olika sekunder kan samtidigt
kontrolleras av olika varelser
Sjätte Magiska Lagen : varje enskild varelse kan endast påverka en
rörelse (en sekund) i taget
Sjunde Magiska Lagen : Tidmakaren står över alla dessa lagar, och
kan potentiellt förvandla dem, emedan det är han som skapar tiden
wWw
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar