2 maj 2013

karta över Fandresia inklusive magiska lagar

världen där min fantasy-historia utspelar sig




Fandresias karaktär : en stad

begränsas av på ena sidan : världens brantaste trappor upp till himlen

begränsas av på andra sidan : världens tätaste skog mot okända marker

begränsas av på tredje sidan : världens brantaste trappor ned i avgrunden

begränsas av på fjärde sidan : världens stängdaste portar som dock blinkar inbjudande


invånarantal : ungefär 144

fördelning : minst 12 olika sorts varelser med i genomsnitt 12 individer av varje

figurer vi får följa : 13 individer, varav tre huvudkaraktärer

överhuvud : Tidmakaren (med sina tolv "lärjungar")

konkurrent : Fladdermusen (med sina tre "motorcyklar")

medborgare : Sköldpaddan (med sina många "kullerstenar")

samhällssystem : hemskt heterogent, ibland varelsebaserat, ibland individbaserat


Fandresias omfång : åtskilligt större än vad mängden varelser antyder (man kan gå omkring i timmar utan att möta någon)

påminner om (inifrån sett) : PRAG, dock i miniatyr

påminner om (utifrån sett) : någon otillgänglig bergsby


ålder (utifrån sett) : uråldrig som en saga

ålder (inifrån sett) : som om staden uppstod igår


modifikation sida 4 : dem som säger sig ha trätt in genom de stängda portarna, påstår att därinne är världen fullkomligt vidöppen

modifikation sida 3 : ju längre ned i avgrunden man går, desto mindre livsfarligt branta förefaller trappstegen, åtminstone tills man försöker vända uppåt igen

modifikation sida 2 : dem som mot förmodan har trängt igenom de närmsta snåren, berättar att skogen sedan blir ovanligt gles, för att snarare fyllas av magiska bäckar och bär

modifikation sida 1 : ju högre upp mot himlen man följer trappstegen, desto mer synes hela staden och världen ligga på samma nivå, tämligen odramatisk, åtminstone till man försöker ta sig nedåt igen


klimat : moln som ideligen tornar upp sig, dock föga nederbörd, gott om solglimtar

naturtillgångar : sten, i viss mån växter och träd, guld

kraftkällor : elektricitet som tas ur molnen, annars magnetism, magi m.m.

bebyggelse : mest torn i högst olika storlekar, vissa samlade till slott


språk : diversifierat, med fokus på skrift, tecken och kroppsspråk

teknologi : delvis superavancerad, med inslag ifrån alla tidsåldrar

medellivslängd : 430 år, beroende på hur man handskas med sekunderna - en fråga om att använda både hjärna och hjärta


mest magiska varelserna : Sköldpaddorna

mest mekaniska varelserna : Marionetterna [Automatonerna]

mest magiska varelserna som synes mekaniska : Snabbsvävarna [motorcyklarna och deras föräldrar fladdermössen]

mest mekaniska varelsen som synes magisk : Tidmakaren (den enda i sitt slag)


Första Magiska Lagen : sekunderna kan krympas och vidgas, dvs förkortas och förlängas

Andra Magiska Lagen : varje sekund innebär en relation mellan två olika ting som befinner sig på vitt åtskilda ställen i staden

Tredje Magiska Lagen : hur länge två ting står i direkt relation, bestäms av hur någon varelse hanterar sekunden/sekunderna

Fjärde Magiska Lagen : ett ting (t.ex. en dörr) kan enbart röra sig när ett annat ting (t.ex. ett fönster) fås att föreställa dess rörelse

Femte Magiska Lagen : flera olika sekunder kan samtidigt kontrolleras av olika varelser

Sjätte Magiska Lagen : varje enskild varelse kan endast påverka en rörelse (en sekund) i taget

Sjunde Magiska Lagen : Tidmakaren står över alla dessa lagar, och kan potentiellt förvandla dem, emedan det är han som skapar tiden









wWw

Inga kommentarer: