30 oktober 2012

Möta Ögon



I väntan på att hämta ut paket passade jag på att kolla hur många människor jag kunde få ögonkontakt med - eller vilka.

Satte mig ner där alla rörde sig framför mitt blickfält, både de väntande samt andra förbipasserande från/till butiker. Bedömer att de allra flesta personlighetstyper, åldrar, kön, samhällsskikt osv visade sig och försvann igen.

Sammataget hade jag chans att möta uppskattningsvis ungefär femhundra par ögon. Fick kontakt med sju eller åtta personer, och då ganska så kortvariga blickar. Med:


tre medelålders invandrarkvinnor [med alla tre en tydlig men mycket kortvarig kontakt]

en helsvensk farbror minst tjugo år äldre än mig [med vattnig, sökande blick, så det var svårt att avgöra om han mötte just mina ögon eller var öppen för vemsomhelsts - hursomhelst ganska lång kontakt ifall den var medveten]

en liten pojke som snurrade omkring i väntan på att mamman skulle sluta stå och vänta [två gånger, med ett par minuters mellanrum]

en väldigt lång man i min ålder [just när han stannade kort, som om han kom på att han glömt något]

möjligtvis med en indier [extra svårbedömt]

en tonårstjej som satt och väntade [efteråt när ärendet var klart och jag just började gå, och det blev till min förvåning den längsta blicken av alla]


Ute på en bar där jag mer ser det som meningen, uppnår jag ändå i stort sett sällan högre odds än så, bara vid somliga tillfällen.

De allra flesta höll inte ens sitt ansikte riktat mot mig, utan "undvek" på olika vis möjligheten att behöva få ögonkontakt. Jag däremot riktade ju mig [förhoppningsvis lagom mycket] mot de flesta.

-Hur gör man då (intuitivt) för att få människor att (faktiskt) möta blicken??

Sedan medan jag gick, bland folk som också gick, var det klart lättare att få ögonkontakt. Kanske också pga av den ordentliga uppvärmningen?!


p.s. Somliga fakta här färgas säkert av min analys i efterhand.








eLe

Inga kommentarer: