18 april 2012

visor o valser av Evert Taube som jag allra helst hör ännu ett varv och ännu ett varv

emedan de känns vackrast och/eller tänkvärdast.
Fast nästan hälften av hans cirka 200 visor har jag ännu ej hört en enda version av, trots att Taube-skivorna snurrat rejält senaste månaden med både Evert själv och flera andras tolkningar.



1

FRITIOF I ARKADIEN

2

BALLADEN OM GUSTAF BLOM FRÅN BORÅS

3

SERENADEN I PRÄSTGATAN eller BLONDIN MED DE ROSENDE KINDER

4

NOCTURNE (SOV PÅ MIN ARM)

5

DAMEN I SVART MED VIOLER

6

FRITIOF OCH CARMENCITA

+ TANGO I NIZZA (en till med Carmencita)


7

SÅ SKIMRANDE VAR ALDRIG HAVET

8

ELDAREVALSEN

9

SJÖSALAVÅR (Rönnerdahl fast ej den vanligaste valsen)

10

BREVET FRÅN LILLAN

11

ELLINORS VALS

12

JAG HAR SKRIVIT TILL MIN FLICKA eller LINNÉA

13

DANSEN PÅ SUNNANÖ

14

KOM I MIN FAMN (VAD VORE LIVET, ROSMARIE...?)

15

HULDAS KARIN (röken som ringlar bort till kyrkan)

16

DEN LYCKLIGE NUDISTEN eller NUDISTPOLSKA

17

TELEGRAFISTEN ANTON HANSSONS VALS

18

STOCKHOLMSMELODI

19

SOMMARMÅLNING (Rönnerdahl förutan television)

20

PIERINA eller BLÅ ANEMONERNA

21

MORGON EFTER REGN

22

I DINA DRÖMMAR











http://www.abc.se/~m8169/taube/tauberx.html


wWw

Inga kommentarer: