18 december 2011

Rambo typ bara

bBb


Sylvester Stallone är "rolig" att iakkta. På den tiden han var stor missade jag det mesta. Nu kollar jag Rambo - Rocky kommer imorgon. I rollen säger han mest yes eller no. Varje fråga åtföljs av många sekunders "djup reflektion". Sådan vill jag vara mycket mera (bara det att ingen har tålamod att lyssna när jag är sådan?!).

Märker hur Rambo tittar oftast mot marken - visserligen en gest av undergivenhet snarare än övermod - men essensen är att han känner efter. Åtminstone sålänge samtal pågår... Blicken är liksom kroppen stadig. Fast hans uppmärksamhet skiftar riktning titt som tätt, blir Rambo aldrig fladdrig. Stallone gör ett orubbligt intryck, utan att fördenskull bli stel. Mannen kan ju vända sig fantomsnabbt och hugga tag om ett odjur.

Indiansk + tysk härkomst ska Rambo tydligen ha. Annars påminner mig Stallone mest om Elvis, Billy Joel, McCartney m fl som en viss kroppstyplära brukar tillskriva Venus lugna temperament på väg mot Merkurius hyperaktiva. En Venus-karaktär i form av marsiansk actionhjälte är en ovanlig upplevelse?! Bara synd att Rambo ska använda vapen så flitigt - Rocky har säkert mer sportslig psykologi i sig?!

Under en långhårig period runt -87 måste jag ha inspirerats av Sylvester, eftersom namnet dök upp överallt - trots att ingen film med honom hade nått just mina ögon då. Förstår bättre nu varför klasskompisarna hade Rambo som idol - han representerar nog samma sak som de såg i alla hårdrocksband... Pricken över i på Rambo hade varit en hatt, närmast då en Indiana Jones-hatt!






wWw

Inga kommentarer: