11 september 2011

innanför verkligheten ligger två dikter

DrömPromenad nr 332



ligger två dikter
på varsin trottoar
förmodligen i ordning
men jag har ingen aning
vilken man börjar med
de har nummer
av krypterad karaktär
som vore de militärt materiel
extremt överskådliga
fast totalt hemlighållna
på blanka eftermiddagen
i den annalkande åskskuren
jag är bara flanören
med gröngula skor
jag kunde inte gärna förstå
att det skulle ligga dikter här
dessutom med trafikfara
emellan
man får springa som en schackhäst
och hoppas
att det icke gick snett
eller så
vid varje markkontakt
hinner jag kika lite
närmare på
mosaikbeteckningarna
urkonturerna
hur de liknar inzoomade kyrktorn
hör jag snart
tonföljden
kastas ned
av anonym
från ett förundransvärt välbekant fönster
där många poeter
har trott sig bo
i båda handlar innehållet om
vem
som imiterar Bob Dylan
eller ej
ett äkta hantverk
i mystik
kryllfyllt
av avlägset besläktade betydelser


plockar med mig båda


ett par polismotorcyklar
står längst bort på den nedskräpade gatan
och språkar
med en ostyrig häst
måste jag nog
passera precis där
i gröngulaste skor
tänk om konstaplarna tror
att jag är han
som har skrivit?!
och vilken tolkning
skall vederbörande i så fall
hållas ansvarig för??
den introverta dikten
gör allt vad dess huvud förmår komma på för att uttrycka sig
i ett i
innanför verkligheten
ofiltrerad
av andra bokstäver
däremot den extraverta
blinkar
en rad
när den får svar på
en rad
där blinkandet framkallar
en rad
och så
fortsätter det bara
blinka
i x antal dar
ömsesidiga rader
medan introverta dikten skrynklar ihop sig
och somnar
ofullkomnad
när varenda drottning har tryckts in
på pappret
och alla kungarna
trillat ut
bortom tankarnas öppenhet
lutar åt att
i innersta sinne
jag trots allt är ISFP
kompositören
som limmar pussel
vartän han än
hittar bitarna
knappast någon INTP arkitekt brukar
drömma ihop
sitt murbruk
och ingen ENFP entertainer sitter
och filar på
själva pianotangenterna
återstår en ren INFP idealist
men jag struntar i
medmänsklighet
sålänge klangen
håller ihop meningen
mellan planeterna
eller isär
som dissonauter
i utvidgade kosmonanser











WW

Inga kommentarer: