14 augusti 2011

Klistrar in Cyklister inklusive Monarken

en glimt ur filmen Les Triplettes de Belleville (av mannen som nyss lät Tati bli Illusionisten) gav gratis uppslag:




ibland när hon klistrar in

urklippta bilder på cyklister

i gamla obegagnade anteckningsböcker



medan regnet tycks ramla ned på trappstegen



då kan hon känna hur allting är

att hästen också mår bra i sin fåtölj och

ett sting av det levande










Cykel # 1


Monarken
den tryggaste tronen
med trenne växlar fixar sig hela världen


vi trivas på dessa högsta sadlar
kring staden snyggt styrandes
bortom konungens kännedom

beredda med stumma ringklockor
och blinda lyktor
att varje fotgängare undanröja

förträffligt oförtröttliga soldater äro vi
av kritstreck styrda blott
och röda gubbar

trick
track
trix

sneddar fräckt över gräsmattan
dock rak i ramen
går gärna i grönt
så smidigt stabil lekamen

korsar varje gata
betar blommor i trottoarkanten
med myndig hållning
och hjälmar av frigolit


vi travar på
vi trampar på
från Varberg till Montmartre
tar vidare arken
till en änglamark
fast längtar att åter få parkera
i vårt svenska skjul



så snurrar visan på valsens strängar
en ensam cykelpumps sympati
för jag ska skruva mig genom slangen
ett gulnat punkgummis symfoni :

jag ville rida
på Katarina
med tretaktsmotor
till oljespill
men denna motvind
fick björk att krökas
jag bara cyklar
på tramppedal

det går en hind över parkens lindar
det klingar till i en vänstersväng
och jag som alltid har cyklat nykter
får tumla kungligt på dödens äng







WW

Inga kommentarer: