22 november 2009

tar dig över

909

Mer eller mindre baserad på R.E.M.
deras låt E-BOW THE LETTER
där Patti Smith sjunger bakgrund

Tack Magnetic North för inspiration!
Egentligen skriven några dar framåt i tiden...





i novembernatten svävar vi mot stjärnorna
allt av dig
och allt av mig
i svindlande båge fäst mot elgitarr
darrar likt violonceller
i vårt grepp
du först mellan mina ben
jag sist mellan dina ben
en motorcykel mot rymden
en sen 70-talsfeber på moderna äventyr
jag tar dig över
jag tar dig över hela dig
en tripp förutan minsta drog
ett brev som susar genom nattens dator
likt lägerelden i din blick
ber om landningstillstånd
på en planet som redan är våran
eller blir på nytt
jag samlade gamla filmstjärnebilder som barn
du min idol
min demon
adrenalinet som pumpar
helt stilla i Andriana
måste ha varit
ett bland ansiktena där
men minns inte namnet
bara lukten av just den färgen
du tar mig över
du tar mig över hela dig
så hetsig i all din melankoli
italiensk
eller som spanska jag aldrig förstått
en opera i hur många akter somhelst
skriver jag hela natten
brev till dina marionetter
som vakar över dig
när du inte längre är vaken
flickan med svavelskorna
drömmer om rödaste snö
och månen blir rundare för varje gång
vi tar oss över
vi tar oss över hela oss
från undergrundens sammetsvalv
en himmel hårdare än abstinens
suger oss Pattis stämma
likt en ringlande katt dit upp
kan hon kissa i en flod av stigande självinsikt
förutan verkligt äckel
bara modigaste givmildhet
du tar mig över
du tar mig över hela dig
genom ögonen
där oätet godis hägrar
över hela asfaltsgården
salta skratt
i supersöta ansikten
kommer vi att leva ända till 1983?
medan omslagspappren
redan fyller trollets samlingsvolymer
längs trottoaren
jag tar dig över
jag tar dig över hela dig
utan att krocka
med något annat än universum








909

Inga kommentarer: