18 maj 2023

Kuliss #28 : Blomkålshuvud

Drömde igår kväll bl.a. detta 

samt återblick till tidigare dröm :

 

 

Mamma hade handlat himla många blomkålshuvuden. De var alla från samma billiga parti, vidarebefordrade av någon viss person hon mött eller jobbat hos, men såg fina och färska ut. Min undran var ju hur vi kunde drömma om äta upp allihop, eller ens göra gratäng av dem - fast de flesta skulle förstås frysas in. Jag passade på att knapra en bit redan nu, och placerade ett annat knippe på diskbänken.

 

Mitt i spenaten av hela konkarongen, hittade jag snart ett anteckningsblock. Uppenbarligen hade blomkålshuvudena använts till att dölja något mer. Någons ganska vanliga handstil berättade i blyerts sin historia. Det började som påhittat, en tämligen lovande litterär förmåga. Dock övergick texten strax till att klumpa ihop sig kring vissa ord. Till sist var samma ord skrivet minst åtta gånger i rad, och jag orkade inte längre läsa. Vill minnas att jag vaknade upp där.

 

 

Någon föregående dag väckte mig en skenbar insikt, under den snoozande drömmen : om att det fanns inte bara en tid, utan åtta olika tider. Dessa försiggick parallellt, som inuti varsin bland åtta åtskilda klockor. Sålänge jag befann mig i denna tid (i drömmen här) så rörde sig ingen av de andra tiderna. Jag kunde lugnt ligga kvar - ty en av de mer verkliga tiderna skulle börja aktiveras först när jag gått upp. Emellertid ju mer kroppen vaknade till, slogs även min hjärna av det faktum : att klockan redan hade sprungit iväg i de andra tiderna. Allt var samma tid likafullt.

 

 

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: