8 april 2023

Sammelsurium under Påska

(Fjärde Luckan)

 

 

....ingen brådska att nå fram till långfredan!

varför stressad flyga bort mot påskafton?

- för förr eller senare hemkommer likafullt

en annan annandag eller densamma

 

 

något pjosk vill kycklingmamman icke

kännas vid - så tar haren hårt i ena örat

och räven i svansen med sin andra klo ;

släpar bägge till ugglans söndagsskola

- Doktor Apa avstår friskt sin apelsin

mens en trasig knäskål åter fylls av brosk

 

 

som en torsk jag simmar runt i dröm om Anna

gamla vännen, vill nu sälja mig sitt konstverk

vari ingår en intim akt just med henne,

vakna nakna rimmar fram oss, fast i sömnen

hon studerar hur min mage vuxit sanslöst

men i nästa rum : ett bentunt pensionärspar

tappat pengar under sängen (jag kan plocka

för att återge dem), dock har detektiv där

lagt beslag på gubbens anteckningsbok redan,

så jag saknar halva livet - kan allt stanna?!?!

 

 

våran kiosk som man kallade SOLFRUKT

var för barnet fylld av godispåsar och

snabbt bläddrade magasin snarare

än gyllene persikokött och vårgrön persilja

i sakta växande äppelskrott, nej

mer som ett paradis av gummi & plast

längs den sköna lukten av klistermärken

och färgglatt samlade essSss

redo att bytas, mot skolgårdens asfalt

 

 

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: