4 april 2023

Fenomen jag Grupperade Fyra som 4-åring

 

Hade en märkligt systematisk period från 4-års ålder och framåt, då jag ordnade fenomen i grupper om fyra. Ordningen skedde inuti mitt huvud och/eller muntligt - varken ritade några kvadranter eller skrev ned dem som ingick [kunde ju ej alfabetet ännu].
 
Hur länge jag fortsatte att forma nya kategorier på det viset, har jag glömt. På sätt och vis pågick det halva 80-talet minst. Minns dock fortfarande (i de flesta fall) vilka fyra sorter som förekom (även om omväxlande). Vars ordning sinsemellan också var oerhört viktig, fast ingen rangordning.
 
Möjligtvis motsvarade ettan i många fall den jag upptäckte allra först i livet. Gick icke att jämföra t.ex. tvåan i en kategori med tvåan i en annan kategori = inget speciellt med att vara just sin siffra. Nuförtiden skulle jag ha skräddarsytt även överlappningar, medan då räckte det med den inbördes relationen.
 
På sin höjd skiftade det vilket som var tredje respektive fjärde - ibland lämnades kategorin öppen tills jag hade bestämt exakt vilka som skulle få plats. Det var aldrig någonsin tal om att de kunde få vara fem eller fler [otänkbart] - i så fall påbörjade jag istället en ny kategori.
 
Här återges de mest grundläggande :
 
 
Familj
 
1. Mamma
2. Pappa
3. Bror (jag)
4. Syster
 
 
Åldrar
 
1. Pojkar
2. Flickor
3. Tanter
4. Farbröder
 
 
Ansikte
 
1. Mun
2. Näsa
3. Ögon
4. Öron
(skulle numera ha satt näsan på tredje
och på tvåan någon av dem man har två av)
 
 
Hus
 
1. Dörr
2. Fönster
3. Tak (sedermera Tapeter?)
4. Golv (snarare Matta)
 
 
Verktyg
 
1. Hammare
2. Såg
3. Skruvmejsel
4. Borr (eller dylikt)
 
 
Apparater
 
1. Bandspelare med mikrofon (min)
2. Skivspelare med stereo (pappas)
3. Telefon(er)
4. Teve
 
 
Beatles
 
1. Paul McCartney
2. John Lennon
3. Ringo Starr (ibland Harrison)
4. George Harrison (ibland Ringo)
 

Musikinstrument
 
1. Gitarr
2. Piano
3. Trummor
4. Flöjt
(med många tillkommande kombinationer)
 
 
Mupparna
 
1. Grodan Kermit
2. Miss Piggy
3. Animal eller Gonzo
4. Fozzie Bear eller Rowlf the dog
 
 
Ovanliga Djur
 
1. Giraff
2. Känguru
3. Noshörning
4. Flodhäst
 
 
Vanliga Djur
 
1. Hundar
2. Katter
3. Hästar
4. Kossor
 
 
Drycker
 
1. Mjölk
2. Vatten
3. Saft (som nog kom att inkludera Juice)
4. Juice (som kanske gav plats för Kaffe)
 
 
Sylter
 
1. Lingonsylt
2. Blåbärssylt
3. Hallonsylt
4. Hjortronsylt
 
 
Frukter
 
1. Äpple
2. Apelsin
3. Banan
4. Päron
 
 
Vanliga Färger
 
1. Blå (ibland Röd där)
2. Röd (ibland Blå där)
3. Grön (ibland Gul där)
4. Gul (ibland Grön där)
 
 
"inga Färger"
 
1. Vitt
2. Svart
3. Grått
4. Brunt (se nedan)
 
 
Ovanliga Färger
 
1. Rosa
2. Lila
3. ?? (senare Turkos?)
4. Orange?? (eller Brun när jag insåg den är färg)

 

 
och så Årstider (förstås)
 
1. Vår
2. Sommar
3. Höst
4. Vinter
 
 
 
 
....noterar fler i takt med att jag kommer ihåg....
 
 
 
ZYZ

 

Inga kommentarer: