22 oktober 2022

Materiella Fenomen ansamlade genom Mitt Liv

 

Sorts saker som jag varit mest intensivt intresserad av, haft händerna fulla med eller som fyllt mitt rum. Väljer ut ett/två fenomen för varje år, från år 1979-2022. Börjar alltså med mina första medvetna intryck från tre-fyra-årsåldern, och gräver mig stegvis fram till nutid.
 
Somliga ting har givetvis följt mitt intresse under långa tidevarv (efter såväl som före). Försöker dock pricka in det år då jag upptäckte grejen ifråga närmare, blev s.a.s. frälst på den, eller samlade som mest nyfiken....
 
 
 
1979. små idolBilder
av artister och filmstjärnor (som jag lärde mig känna igen ansikten och namn på - fastän hade ingen aning vad de medverkat i)
 
1980. Leksaksfordon i trägarage
och Frimärken blandade i en ask
 
1981. Musikinstrument
i sina enklaste former (cittra, occarina, maracas och honkytonk, flera år före min synth +digitalpianot)
 
1982. EP-skivor & LP-plattor
som överfördes från släktingar och grannar
 
1983. Spelkort & Spelpjäser
mina första möten med vuxna regelverk
[fast mer uppslukande kändes de bärbara Game & Watch]
 
1984. Figurer av plast
främst från StarWars (föregicks av Tintin, muppar m.fl., efterföljdes av mer simpla sammanhang som playmobil)
 
1985. Klistermärken
med allt från fotbollsspelare och flaggor till godismärken och monster
 
1986. Bollar
både hårdare och mjukare
(mot alla möjliga väggar, genom alla tänkbara redskap)
 
1987. SerieRutor med figurer i
[iofs redan försiggått, både andras lästa och egenskapade
men nu utvecklades till försök göra textblandad tidning]
 
1988. Dataspel inkl joystick
bara rutinmässiga arkadspel
[+ klinkande på keyboards]
 
1989. Böcker, mest Wahlströms mysterier
[+ spikskor för friidrott]
 
1990. Kalendrar med fakta
[+ souvenirer från morfars dödsbo]
 
1991. Kassettband
ännu fler, nu även i utbyten
att spela in låtar eller prat på (i alltmer mixad form)
 
1992. Anteckningsböcker & Skrivblock
av alla befintliga storlekar med noggrant utvalda pärmar, som förutom dagbok fylldes med påhitt och poetiska utflykter
 
1993. Pastellkritor, Tuschpennor & Akvarellfärger på tub
 
1994. Astrala kroppar
och astrologiska tabeller
 
1995. Militärtjänstens Utrustning
allt från persedelpåse och stridsbälte till fältapor eller snödräkt
 
1996. Chokladkakor
varje dag (en ovana som sällan upphört genom åren)
 
1997. Kamera
som jag började använda dygnet runt, medburen överallt, i potentiella möten med tjejer osv
 
1998. Kurslitteratur inom Humaniora
(meta-perspektiv på kunskapsbildning)
 
1999. Plagg i second-hand
mest färgglada skjortor
 
2000. Mail samt diskussionsforum över internet
[hmm - materiella fenomen??]
 
2001. Fotografier (i större format)
som vid den här tiden lärde mig framkalla i labb
 
2002. Ljudböcker (inläsningar)
 
2003. Tärningar (till personliga system
+ begagnade spelbräden & kortlekar på nya vis)
 
2004. Filmer
(främst gamla franska "nya vågen")
hyrda fortfarande som videoband, vissa brända på disc
 
2005. Sms
sända med maximalt/minimalt antal tecken
[+ ist för filmrullar blev det minneskort till digitalkamera]
 
2006. Skivalbum, från klassiska rocklistor
(i stridare ström än någonsin)
alltjämt på CD, många omvandlade till mp3-filer
 
2007. Blogginlägg
(kapitel och listor, ej längre bara för vännerna)
 
2008. Accessoarer, i huvudsak Hattar
som senare kompletterades med flugor o dyl
 
2009. TeaterScener
som publik såväl som amatör-aktör
(+ sociala danssteg)
 
2010. Kameror av allt mindre format
(att ha i fickan under allt större resor)
 
2011. Syltburkar (med sylt i)
i mitt eget växande skafferi
 
2012. Tarotkort
fler lekar, mer djupt tolkade än tidigare
 
2013. Ugglor
i diverse former av prydnadsfigurer
 
[....kompletteras inom kort...?]
 
 
 
 
 
ZYZ

Inga kommentarer: