31 maj 2022

(o)Tänkbara Yrken


Gjorde halvt på skoj testet i Arbetsförmedlingens intresseguide (nej, ska ej byta bana). Översättare, Författare och Regissör blev bland dem jag skulle passa bäst (eller helst) som, ja i stort sett allt sådant jag ser som fritidssysslor efter cykelbudjobbet.

 

När jag tvärtom svarade sånt jag MINST vill eller är rädd för att göra (vore mest utvecklande?) fick jag förslagen Ambulanssjukvårdare och Polis, Taxiförare eller Fritidsledare, ja trots allt sådant jag anser är viktigare som arbeten betraktat.

 

Då jag svarade som jag skulle gjort i andra hand (näst helst) blev rekommendationerna Arkitekt, Ljudtekniker och Scenograf, ja gärna det om jag bara hade kunskap nog.... längre ned på samma lista angavs Advokat och Systemutvecklare.

 

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/yrken-och-framtid/intresseguide/

 

Deras frågor kändes riktigt bra, spännande situationer med tänkvärda alternativ. Men resultatet tenderade bli stelbent och mindre övertygande (trots sex parametrar i procent).

Sålänge "konstnärlig" ligger högst, blir man automatiskt "den skapande kreatören" - hur vitt och brett de andra parametrarna än skiftar. Sålänge "analytisk" sätts högst, får man profilen "den utforskande teoretikern". Sålänge "omsorgsfull" smäller högst, är man "den socialt omtänksamme".

 

Däremot tipsen på yrke varierar bättre (kanske alltför bra - emedan nästa dag blev de lite annorlunda även när jag svarade samma som igår - måhända beroende på aktuell tillgång?). Översättare var ett uppslag jag aldrig tänkt närmare på..

 

Totar ned några av frågorna + mina svar här (ehuru svårt visa flera skärm-avbilder) :

 

2) "Du får arbete på ett hotell. Vilka arbetsuppgifter skulle du helst vilja ha?"

Absolut helst : "Följa upp och analysera vilken typ av gäster som besöker hotellet."

Även gärna : "Skapa inredningen till hotellets gemensamma samlingsrum."

Högst motvilligt : "Sköta marknadsföringen av hotellet."

 

10) "Du ska bjuda på middag. Vad tycker du är roligast?"

Absolut helst : "Prata med gästerna"

Även gärna : "Göra en annorlunda bordsdukning."

Högst motvilligt : "Laga maten."

 

6) "Du och några till är strandsatta på en öde ö och behöver en koja. Vad stämmer bäst in på dig?"

Absolut helst : "Jag sjunger och berättar historier för att hålla humöret uppe."

Även gärna : "Jag utforskar och bedömer bästa läget för kojan."

Högst motvilligt : "Jag samlar in och håller ordning på byggmaterialet."

 

7) "Du är med och skapar ett äventyrsrum med gåtor. Vad gör du helst?"

Absolut helst : "Dekorerar rummet utifrån äventyrets tema."

Även gärna : "Tar fram gåtor och problem att lösa."

Högst motvilligt : "Kontaktar lokalnyheterna för att berätta om det nya äventyrsrummet."

 

 

och så en fråga från en annan vinkel, som jag måste försöka minnas närmare hur det är - om det nu ens brukar förekomma??

11) "Om någon ber dig om hjälp så handlar det oftast om att:"

Ofta i så fall : "Skriva ett övertygande tal."

Ibland i så fall : "Montera ihop en möbel."

Aldrig i så fall : "Ge råd inför en anställningsintervju."

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: