8 januari 2022

ett par kulisser

 

Kuliss #1 : Bortsmält

 

mitt i evinnerligheternas karusell

just innan äntligen

måste somna igen, gläntar jag

på rummets vårliga gardin

och finner ett komplett lager nysnö

klockan tolv på blanka dagen

efter spöklikt givande sökresultat

då jag behöver snön som minst

 

 

bäddar in min lätt upprörda

tankes tyngsta texter ofärdiga

bland skådespelerskor under spretande täcket

upptäcker jag att hon blev mörk komiker;

hur ohyggligt mycket som kan ske i andra människors liv

mens inte ens poetsidan är tillgänglig

och drömmer om samma

främmande kvartér som igår

där bekantingar betér sig besynnerligt

 

 

när jag fått mina ögonlock att sakta hissas

klockan arton kikar januari ut

genom glipan där snön

lyser med sin fullkomliga frånvaro

i fruset regn, rutiga spår som jag aldrig hörde

bland 2022 års alla bästa album från 1972

startar åter karusellen på noll

nu då skulle behövt snön som mest

 

 

 

 

Kuliss #2 : kring Tå

 

 

död nagel lossnar

likt kuliss, under kokong

en ny vuxit fram

 

 

till sist fixar liv sin kropp ;

pliktens is-steg värms som snö

 

 

(..som min vänstra mitten-tå nyss fick vara med om, några veckor efter sin blodfyllda blåsa.. ..inget märkligt fenomen, men likafullt nytt för mig..)

 

 

 ZYZ

Inga kommentarer: