21 juli 2021

21-i-Topp Låtar av Di Leva


1

FANTASIREGN

från Noll -91

 

2

(Open The Door) TO THE FAIRYTALE

from Naked Number One -93

 

3

BER OM LJUS

från Rymdblomma -89

 

4

MÅLAREN (en pensel..)

från På ett Fat -85

 

5

LÅT UNIVERSUM BLI ETT HEM

från Vem Ska Jag Tro på? -87

 

6

(Jag Älskar) STJÄRNSYSTEMET

från Pussel -86

 

7

DU ÄR VILJA

från Älska -00

 

8

RÄTT OCH FEL

från Marginal Cirkus -82

 

9

LIGHTS OUT PÅ ÅLDERDOMSHEMMET

från Innan Solen Går Upp -13

 

10

DANSA NAKEN MED MIG

från Noll -91

 

11

PILAR AV KÄRLEK (på din ytterdörr)

från På ett Fat -85

 

 

Vitt skiftande har mitt tycke om Thomas musik & texter länge varit.

 

Upptäckte Di Leva i januari 1991 (när han kärlekte "själens krigare") och intresset började spira i juli 1992 (baklänges längs albumen) för att excellera juni 1993 med första engelska skivan.

 

Sedan dess periodvis följt hans hängivna skapelser, men ofta nonchalerat Di Levas offentliga persona och mediala medverkan.

 

Nu är det mest mitt besök i hans hemstad Gävle som ej kunde låta bli att gräva ur sagokistan igen. (Dessutom repetition av Bowies mästerverk Hunky Dory!)

 

Här hämtat från studioalbumen med eget material. Hört drygt tretton =nästan alla, varav den tidigare halvan oändliga varv. Rangordningen motsvarar min upplevelse 2021 men samtidigt ett försök att spegla vilka låtar jag uppskattat mest i genomsnitt.

 

 

12

I CAN WAIT

from Love is The Heart -95

 

13

HIDING BEHIND WATER

from Naked Number One -93

 

14

LOCH NESS

från Marginal Cirkus -82

 

15

LADY I DET GRÖNA

från Jag Är Du -97

 

16

LOVE MAKES YOU YOUNG

from Love is The Heart -95

 

17

DAGSLÄNDA

från Hjärtat Vinner Alltid -11

 

18

INGEN KAN KÖPA LIVET

från Hoppets Röst -06

 

19

(Du är instängd här, tills du kan) BLUNDA & SE

från Rymdblomma -89

 

20

VI ÄR VACKRA ALLIHOP

från Vem Ska Jag Tro på? -87

 

21

HÄNGER I ETT STUP

från Pussel -86

 

 

 

 

 

 

 

Bonusar på gränsen :

 

0

ALLT JAG MINNS (är att barnet helt plötsligt försvann)

från Noll -91

 

00

FÖDD I GÄVLE

från Innan Solen Går Upp -13

 

000

(Vi är) EXPLOSION

från Älska -00

 

00  00

FÖRDÄMNINGEN

från På ett Fat -85

 

00  000

ALLA VILL HA

från Rymdblomma -89

 

000  000

ALL & MORE

from Love is The Heart -95

 

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: