18 februari 2021

Om jag for till Grönland (isolerade metaforer)

min version av poeternas tredje övning kring metaforer

vari man slumpar fram en plats på kartan 

och far dit i dagdrömmarna (via wiki) :

 

 

Sen du hjärtlöst sände iväg mig till Grönland

blir jag titt som tätt lika överraskad som räven

över all den halvsmältbara, ändlösa isen?!

 

Bor en inuit inuti min fantasi?

eller ville jag blott känna smaken av snö?

Snälla, kan du släppa ned mig en level eller två

åtminstone till Kanada igen?!

 

Här vilar minsann ingen skön sand

och de tillhandahåller icke ens danska wienerbrön

på vad enstaka själar kallar paradisön

 

I och för sig : här slipper man i stort sett insekter

likt nålar i höstackar, knappast ett stick

ty getingar och myror lyser helt med sin frånvaro;

även ormar och grodor vore rena rama hägringar

 

Nästan inga regn står som spön

i backarna mycket måttligt uppbyggda

och vikingarna har svingat sitt sista svärd

i sten eller isberg tycks hugget som stucket

för björnen ändå vaken, tar livet som ett svalkande bad


 

[....halkande på tungan kan man vidare undra

varför det inte är Irland som bär namnet Grönland?!

medan Grönland borde ha större skäl att kallas Island?!

dock att switcha Island till Irland vore lika irrelevant

som att sätta vantar på tänder och ände på en slant;

så jag föreslår Snöland eller Vitland, på sin höjd Stora Ö....]

 

 

 

ZYZ

Inga kommentarer: