13 augusti 2020

Tjugo-i-Topp Upptäckta Låtar från Gessles Nio-i-Topp

Mina favoriter bland de låtar jag aldrig hade hört (åtminstone inte medvetet) före Per presenterade dem på någon av sina nio-i-toppar med olika teman.


Lyssnat på samtliga av de 4 x 9 = 36 (+1) programmen som ger 9 x 37 = 133 låtar att sålla bland (minus några som förekommer två gånger).



1
WHEREWITHAL
Clifford T. Ward -73

från listan "bortglömda artister"


2
SUMMER WINE
Nancy Sinatra & Lee Hazelwood -67

från listan "från 60-talet"


3
ME AND YOU AND A DOG NAMED BO
Lobo -71
[composed by Kent Lavoie]

från listan "från 70-talet"


4
FÖRUT NÄR JAG VAR LITEN
Monica Törnell -72

cover of I Really Loved Harold
[by Melanie Safka, svensk text av Vreeswijk]

från listan "bortglömda artister"


5
GIMME SOME LOVIN'
Spencer Davis Group -66
[composed by Winwood, Davis, Winwood]

[produced by Jimmie Miller]
från listan "bästa producenterna"


6
KICKS
Paul Revere & The Raiders -66
[composed by Barry Mann & Cynthia Weil]

från listan "från 60-talet"


7
NEVER MY LOVE
Astrud Gilberto -67

(hade bara hört version med Skifs & Blåblus förut)
[composed by Addrisi & Addrisi]

från listan "önskar att jag hade skrivit"


8
EIGHT MILES HIGH
The Byrds -66

från listan "om att flyga"


9
JAG DRÖMDE JAG MÖTTE FLUORTANTEN
Gyllene Tider -19

från listan "..enligt Gyllene Tider, del 2"


10
PICTURES OF LILY
The Who -67

från listan "bästa trummisarna"


11
HARLEM SHUFFLE
Bob & Earle -63

(som Harrison ska ha hållit högt)
från listan "om städer"


12
TALKING IN YOUR SLEEP
Romantics -83

från listan "från 80-talet"


13
PLEASURE AND PAIN
Chrissy Amphlett in her band Divinyls -85

från listan "bästa sångerskorna"


14
SOLGLASÖGON
Docent Död -80

från listan "strålande powerpop-dängor"


15
POETRY IN MOTION
Ola & The Janglers -66

från listan "om fuzzboxar"


16
THE ROSE OF ENGLAND
Nick Lowe -85

från listan "om blommor"


17
RED BALLOON
The Small Faces -69
[by Tim Hardin]

från listan "om färger"


18
THERE SHE GOES
The La's -90

från listan "från 90-talet"


19
MOCKINGBIRD
Barclay James Harvest -71

från listan "ingen tror att jag gillar"


20
SIGNAL FOR HELP
Moon Martin -80

från listan "bortglömda artister"



Bonus, som jag hade hört nångång
men först nu fattade storheten hos
så på sätt o vis etta :


EN STUND PÅ JORDEN
Laleh -13

från listan "svenska fullträffar"




0W0

 

Inga kommentarer: